Nej tack till burka och niqab på dagis

(och skola..osv)

Dagens Kalla Fakta handlade om den unga kvinnan Alia Khalifa, som valt att följa sin tro och använda burka och vill jobba på förskola. Hon kämpar för "rätten att få dölja sitt ansikte" och har anmält skolan hon gick på till diskrimineringsombudsmannen för att få rätt.

Nej tack! Säger jag.
Barn behöver få se ansiktsutryck och kroppsspråk. (även vi vuxna)
Man behöver ha oömma kläder som är bekväma och enkla när man jobbar på dagis -det är inte burka, tvärtom!
Hur ska en kvinna med burka kunna hjälpa ett barn med hörselnedsättning som läser i ansiktet?

Listan kan göras lååång.



Och endel ser man inte ens ögonen på. (kanske mindra vanliga i sverige)


Själv tycker hon att hon har rätt att ha på sig vad hon vill.
Enligt mig har man den rätten på sin "fritid" men när det gäller jobb så får man följa klädkoder.
Jag kan tex inte komma och säga som kock att att jag måste få ha mina smycken på mig för att det min religion säger det.

Religion är helt enkelt någonting som man får sysla med själv, det hör inte hemma på arbetsplatsen.



*

Kommentarer
Postat av: Livan

Hade en diskussion om detta med en utländsk tjej på internet som tycker att det är okej. Diskussionen avslutades tyvärr med att hon tyckte att jag var rasist.



Trist att alla liknande diskussioner ska avslutas på ett sånt sätt av de som förespråkar sånt här, när det hela dessutom handlar om något helt annat.



Det handlar ju inte ens om det.

2009-12-07 @ 02:45:30
URL: http://liivligt.blogg.se/
Postat av: Linda

Tack! Alltså, diskriminerande att inte få ha på sej den, men hallå, VARFÖR ska hon ha på sej den då? Kalla mej ovetande, men jag tycker syftet i själva burkan är jävligt diskriminerande...

2009-12-07 @ 07:22:14
URL: http://liiindur.blogg.se/
Postat av: Livan

Men eller hur!!!

2009-12-07 @ 22:37:59
URL: http://liivligt.blogg.se/
Postat av: jessica

sjukt hur mycket sverige tillåter av andra kulturer när deras länder aldrig skulle tillåta våran

2009-12-08 @ 09:09:09
URL: http://metrobloggen.se/fitmom
Postat av: Johanna

Jag håller med dig helt och hållet vad gäller burka, den blir ju direkt ett fysiskt hinder om man ska jobba på tex dagis (medan jag tycker det spelar mindre roll om man tex jobbar som telefonförsäljare eller nått). Vad tycker du om att ha tex. slöja när man jobbar på dagis? Det skulle jag nog inte störa mig på alls, okej att det är en religös symbol men den utgör ju inget hinder, vi har religionsfrihet och en kristen förskolelärare kan ju ha tex ett kors runt halsen utan att det skulle gör de flesta (inklusive mig) någonting. Det blir svårt att dra gränserna när det gäller jobb där man har sina privata kläder på sig.. Men jag tycker definitivt att gränsen går innan att man ska kunna täcka hela sitt ansikte..

2009-12-08 @ 16:33:58
Postat av: Livan

Johanna: Jag har lite delade meningar om det. Å ena sidan så skulle det inte alls störa mig eftersom det inte hindrar pedagogiken, rörelser och man får se vem personen i fråga är, det är inte kvinnoförtryck på samma sätt osv.

Men å andra sidan kan jag förstå människor som vill ha det HELT fritt från religion på kommunala dagis och skola.. det hör ju som inte hemma där. Samma sak så skulle jag inte vilja att man bad bordsbön föra maten. Lite kluven, men burka/niqab är självklart i mina ögon.

2009-12-08 @ 18:19:59
URL: http://liivligt.blogg.se/
Postat av: Mats Svensson

Problemet med såna förbud är att man då hamnar på ett "sluttande plan" där det blir svårt att veta när man ska sluta förbjuda.



Om man förbjuder personal på dagis att ha burka, så dröjer det sedan kanske inte länge innan man förbjuder personalen att ha heltäckande skidmask, eller bondagemask, eller tajt transparent latextopp.



Och vips lever vi i ett samhälle där alla inte får göra precis som dom vill alltid.



Vem vill leva i en sådan värld?



Inte jag, inte jag...



2010-02-05 @ 16:51:47
Postat av: Livan

Får man jobba i det su räknar upp Mats på dagis? Jag tvivlar.

2010-02-05 @ 19:02:32
URL: http://liivligt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0