Nattliga ovanor

Vem var det som sa att det tar 4 minuter för en bebis att somna?

Grattis och Lyckost er Alla föräldrar som har så enkla barn.
Att söva Ralf om kvällarna tar vanligtvis mellan ca 30-45 minuter. När jag lägger mig med honom och börjar sjunga så brukar jag tänka att "han sover åtminstonde inom en timme" Men ibland är det inte ens inom en timme.

Idag tog det ca 40 minuter att söva honom. Och det krävs energi och tålamod.
Brottas, lägga tillrätta - men inte hålla i för hårt - amma - brottas - ge nappen - lägga tillrätta - Inte hålla för hårt, inte för löst - amma - ge nappen - lägga till rätta - brottas - byta sida - amma- lägga till rätta - ge nappen - brottas - amma... Ja ni fattar. Samtidigt som jag sjunger.

Det sköna är att jag i alla fall lärt mig hans mönster ganska bra. Så nu vet jag hur jag ska göra. Det viste jag inte förut och DET var frustrerande om något.

För en gångs skulle förstod min barnmorska mig (var där idag). För första gången så kändes det som att hon fattade vad jag gick igenom - väldigt skönt faktiskt.
Många verkar tro att han inte är trött eller att han är hungrig eller att han är För trött eller att han är orolig i magen eller att han inte har nog bra rutiner etc etc.
Nej, så är det inte. Ralf är ett VÄLDIGT rörligt barn och har fullt med spring i benen och har väldigt svårt för att sluta röra sig. Som barnmorskan sa "Det gör nästan ont i benen på han för att det spritter så mycket".

Nätterna är inte heller kul. Han ammar i snitt 6 ggr perr natt och nästan varje gång får jag "Söva om" honom. Han vill alltså vara vaken och kryper runt och kastar sig fram och tillbaka osv. Alltså - samma sak om och om igen.

Inte konstigt att jag somnar så fort jag lägger mig ner.. Oavsett dag eller natt.

Dessvärre sa barnmorskan samma sak där som alla andra "ge han bara lite vatten" Jag ba.. "ah, eller hur.. hmmf"

Har han bestämt sig för att amma så är det det ända som funkar. Inte vatten, inte välling, inte nappen, inte försöka söva.


MEN natten till idag så sov han faktiskt OVANLIGT bra. Han ammade 2 gånger på den tiden han sov (ca19-06) otroligt skönt. Det var ju tyvärr samma procedur då också, men det var ju bara 2 gånger (!) Så jag hoppas att trenden håller i sig.

Annars så är det ju så att vi har tänkt att ta en fight med han och bara vägra amma. Förr eller senare så måste han ju acceptera det, han får amma max 2 gånger men inget mer. Låter inte det bra?
Men helst hade jag sett att han valt det själv så att vi slapp.. typ.

Nåväl. Tiden visar hur det blir. Det lär ju knappast vara den första eller sista fighten vi ska ta.



*

Kommentarer
Postat av: Johanna

Herregud vad bra du gör det Liv! Jag inser att jag verkligen inte ska klaga (men det gör jag ändå ibland). Hursomhellst, jag är just nu inne på exakt samma spår som dig. Jag har tänkt att han ska få äta 2 gånger. Typ en gång innan vi går å lägger oss om han vaknar nått då, och en gång på natten vid 3-4 för då vaknar han alltid. Resten av gångerna ska vi försöka allt vi kan att bara söva honom på annat sätt. Men det finns risk att det kommer bli en riktig kamp ibland. Men vi klarar det Liv, vi är starka.! Och det kommer löna sig i längden, kanske fortare än man tror. Kram!



Ps. Ge vatten. haha! vilket skämt.

2010-08-30 @ 21:03:05
URL: http://johannaslivochlev.blogg.se/
Postat av: Linda N

Pappa Robin var mer under stolen än på den, när vi gick lagstadiet, kanske nån gen som följt med till Junior? ;-)

2010-08-30 @ 21:52:53
Postat av: Livan

Linda N: Ja, Robin var ju en riktig buse som bebis (och jag som barn) så garanterat att han ärvt hans gen där.



Johanna: Ja, men Du får klaga.. alla har sin verklighet, Sin vardag.. bara för att jag är avundsjuk på Er som inte har det som oss så betyder det inte att det är jobbigt för er också. Vi (Du, jag, Fredrik och Robin) får göra det bästa av situationen och kämpa på.. alla föräldrar har sina grejer att kämpa med. Jag hoppas hur som helst att det går bra för oss alla. Sami och Ralf är ju trots allt underbara.. så det är ju lätt värt det :D

2010-08-30 @ 23:24:24
URL: http://liivligt.blogg.se/
Postat av: Johanna

så sant så sant! Jag har tänkt många gånger på det där, när jag varit inne i nån depp-period och tänkt att alla andra har så snälla bebisar som äter och sover som klockor och aldrig gnället. Då har jag oftast lyckats tänka om och inse att alla faktiskt har sina bekymmer, de varierar bara. Och som du säger, alla har sin verklighet. Igårkväll kämpade vi i alla fall som fan för att inte amma honom till söms och vi lyckades med bara mata 2 gånger inatt. Däremot så sov han som en kratta och vaknade tidigt. men vi fortsätter kämpa :) tack för att du finns Liv!

2010-08-31 @ 07:04:49
URL: http://johannaslivochlev.blogg.se/
Postat av: Linda

Been there done that! Jag lider med dej, och vet, det är förjävlig! Jag stod ut till Tyra var 8 månader, sen slutade jag amma. Då la hon av med att hålla på och bråka på natten och amma hundra gånger (för iaf hon åt inte, snuttade bara).

MEN, bråkiga nätter kommer även nu, men inte lika ofta och nu vet hon ju att hon inte får amma.

Och vem sa 4 min? Den tursamma mamman/pappan och snälla barnet skulle jag vilja träffa och få höra hemligheten.. ;)

2010-08-31 @ 10:16:06
URL: http://liiindur.blogg.se/
Postat av: Livan

Johanna: Jo det är ju så. Alla får vi vår beskärda del. Olika ja, men alla har absolut sina prob. Va roligt att det gick bra i natt. DET GICK DET FÖR OSS OCKSÅ!

Ralf ammade EN gång i natt. Han accepterade nappen 2 gånger och tog vatten en gång. Helt galet det är som att ungen fattar att jag berättar om hans ovanor.. haha



Linda: Ja, det är ju tur att det inte håller på så här i evighet :)

2010-08-31 @ 11:01:41
URL: http://liivligt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0