Fördomar, klyftor och generations-problematik

(jag måste bara skriva av mig lite kort)

Har ni någon gång tänkt på hur tråkigt det är med en del äldre människor som bara ser unga människor som ett problem i sverige.


Det är ju trots allt en liten procent av "ungdommarna" (15-30 år) som är kriminella och utför brott/skador/vandliseringar. De flesta ungdomarna vill vara goda människor och strider ofta för det som de brinner för.

Ska man dessutom sitta och rabbla upp de kriminella saker som de människorna över 30 år toppar så blir listan inte kort där heller.
- Skattebrott
- Bedrägerier
- Snatteri
- Pedefili
- Blottning
- Drog-"kungarna"


Men det är väl lika bra att vi inte nämner det. (stryker över)

"Det är synd om de gamla" jo, det är jätte synd om de gamla för de har ju så lite pengar och de har ju så ont över allt och de är ju så rädda för utlänningar som de inte är uppvuxna med att leva tillsammans med..

Tillskillnad från oss ungdommar som är super-rika, aldrig någonsin lider av depressioner och andra allvarliga sjukdommar, som aldrig är rädda för någonting och aldrig bemötts med fördomar från de äldre som vet "exakt" hur vi är. Nä, det där håller inte.




Herre gud! Är det inte dags att sluta tycka synd om sig själv och i stället försöka mötas. Vi har alla något att lära av VARANDRA. Gammal som ung. INGEN sitter inne med alla svaren. För vi hör alla ihop, och ska vi sitta och lägga skulden på den ena eller den andra gruppen så blir det bara klyftor mellan generationerna. Och då förlorar alla.


Jag älskar att jag har vänner som är 10-20-25 år äldre än mig och vi lär oss lika mycket av varandra. Det är underbart att ha vänner som är både yngre och äldre, svenskar och ny-svenskar (om man ska uttrycka sig så) och killar och tjejer. (Tack för att ni finns)

Många gamla verkar vara så mån om "allt som vi har lärt oss kommer från den äldre generationen". Ja vist vist, det är jätte fint och jag underskattar inte vår kultur och våra seder. Men vårt land är inte perfekt trots att det är bra. Kulturen är inte perfekt.. - gör det något om det kommer lite ungt fräscht blod i sveriges kultur?

Och är det nu så att alla ungdommar är så jäkla värdelösa och bara ställer till med trassel så är det faktsikt de äldres fel. "Barn gör som föräldrar gör" har jag en gång hört.

Man ska inte spotta snus i motvind.

Nu ids jag inte mer.
(ja, jag har suttit i en diskusion med min far...)


*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0