Linsbiffar a´la Liv

Idag, nyss, kockade jag ihop linsbiffar. Både jag och Robin tyckte att de blev väldigt bra. Eftersom alla recept på Internet var tråkiga så mixtrade jag själv i köket.. som vanligt. Och för EN GÅNG SKULL så skrev jag ner hur mycket jag tog av allt... utom vissa kryddor, men det kan man ju ta som man tycker att de smakar :)

Så är har ni mitt recept på Linsbiffar a´la Liv:

Storkok 35 biffar

2.5 dl Röda Linser
5 Potatisar (ganska små)
1 dl skivad Purjolök
2 dl mjöl
1 dl Ströbröd
1 dl Craim fraiche
1 dl Keso
2 Ägg
4 msk Ajvar
1 msk Gurkmeja
4 msk Ghi
1 tsk Timjan

Övriga kryddor som jag inte skrev upp mängden på (ni får prova er fram)

Örtsalt
Chili
Peppar
Paprikapulver

Gör så här:

Hacka ner potatisen i småbitar och koka sedan potatis, linser purjolök och valfria kryddor tills de är mjuka (Det gör inget om de blir lite överkokta) gärna så att det är kvar lite vätska i kastrullen när det är klart.
Häll över allt i en stor bunke. Blanda sedan försiktigt och under omrörning i resten av ingredienserna.

Mosa på valfritt sätt. Själv körde jag med en stavmixer för att få smeten slät.

Ta äggen sist när det svalnat lite.

Klicka sedan ut smeten i stekpannan och forma där efter tycke.

Ett tips är att steka i Ghi eftersom Ghi inte bräns så som smör och olja kan göra. Utan då är det bara biffarna som kan brännas om du glömmer att vända :)


Jag hade även tänkt slänga i vitlök men det blev aldrig, men jag kan tänka mig att det hade blivit skit gott det med :)

SMAKLIG MÅLTID!!



*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0