Farligt Plast

Eftersom vi växte upp med vetskapen om att man ABSOLUT inte fick elda upp plast så började jag i ganska tidig ålder fundera över om plas alls var en särskillt bra grej. Jag började fundera över om det tillexempel kunde avge någon slags gas som tex bensin som man också skulle vara försiktig med när man höll på med eld.
Men det fick jag sen veta att det inte gjorde. Eftersom jag var en frågvis unge så frågade jag min kära mor, som i mina ögon hade svar på ALLT.

Nu ca 15 år senare så har vetskapen om plast blivit aningen bättre. Jag såg på en minst sagt skrämmande dokumentär för några månader sen, när jag fortfarande var gravid, om plast och bland annat om hur mycket den faktiskt förstör i våra hav, djurlivet och även oss själva. Man kan nu se att plasten är en av orsakerna till att vi kan drabbas av cancer. Men vad kan inte det idag?
Forskning har även visat att att ett vist ämne som finns i plasten kan orsaka en rad konstiga sjukdomar. Bland annat så gjordes ett expriment på fiskar och de fiskarna blev två-könade (!).

Canada var det först landet som förbjöd detta ämne i plasten och jag antar att sverige kommer följa trenden. Men fram tills dess så var försiktig. Det tänker jag vara.

Framför allt när det gäller bebisar och barn.
Deras lever (filter) är ju inte tillräkligt bra utvecklat föräns vid 2 års ålder.


Det omtalade ämnet heter BPA eller Bisfenol A. Och i alla fall vi, kommer byta ut exempelvis nappflaskan till en utan detta ämne i.

Slutligen så så tänke jag berätta att det finns mellan 200 och 100 000 plastbitar per kubikmeter vatten i havet i bohuslän. Det visar 16 prover som gjorts på olika platser i havet utanför bohuslän.
Trevligt.. eller... tragiskt!


*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0