JÄMNSTÄLDHET

Många jag känner bloggar just nu om jämnstäldhet. V A D är jämnstäldhet och H U R får man det att funka.

Ni fattar ju att jag måste ge mig in i diskussionen och berätta hur jag anser att det är.


Det finns olika "jämnstäldigheter" eller vad man ska kalla det för.

Det ena är: Jämnställt förhållande

och det andra är: Jämnställt hem

Jämnställt förhållande är precis vad det låter som. Man är i fårhållandet jämnställda. Man har lika vilkor helt enkelt gentemot varandra.

Jämnställt hem är också det, helt vad det låter som, men lite svårare att anamma för många. Det handlar alltså om att dela upp hushållssysslorna ungefär lika. Och här snackar jag inte om att man ska diska varannan gång och laga mat varannan gång, utan ALLA sysslor ska vara ungefär lika fördelade. Jag kan alltså laga mat varje dag, medans min sambo tillexempel tar allt anvar då det gäller tvätten.

Man delar även jämt på anvaret då det gäller ens barn. ALLTSÅ bara för att den ena gillar att pyssla på ute i trädgården så betyder inte det att den som pysslar på inomhus även ska få allt anvar då det gäller rutinerna med barnen.
Inomhus-sysslor hör alltså inte alls ihop med barnens rutiner.. vilket MÅNGA blandar ihop.

Det man kan fråga sig är "på vilket sätt vill vi ha det jämnställt?" bara ett av alternativen eller båda?

Man kan även fråga sig V A R F Ö R man vill ha det jämnställt:
* Är det för att det ska se bra ut i andras ögon?
* För att man själv inte vill göra allt, man blir trött/utsliten?
* För att man vill hjälpa sin sambo? (man vill helt enkelt underlätta och sammarbeta)
* Eller för att man vill vara jämnställd inför barnen? (alltså helt enkelt lära dem hur det är schysstast att fördela i ett hem/förhållande -den ena är lika värld som den andre, ÄVEN som förälder)

Varje par eller familj måste ju komma på sitt egna sätt att få det jämnställt och är det så att en person helt enkelt inte trivs i att laga mat varje dag, då får man ju helt enkelt dela upp det. Det samma gäller alla andra sysslor.


SIST MEN INTE MINST


Borförklaringar som "Killar ser inte när det är skitigt/stökigt därför är det svårare för dem" Är och förblir REN JÄVLA BULLSHIT!

Inte fan SER jag uppe på hyllan att det är dammigt och behöver dammtorkas - NÄ, jag tar mitt ansvar i familjen och kollar efter och dammtorkar sen. Vad tror folk? Att jag har någon jävla över-teknologisk-laser-syn som BARA vi kvinnor sitter inne med?

Nä hurrni, det handler helt enkelt om att män lätt bortförklarar sig och att kvinnor lätt BORTFÖRKLARAR de stackars männen. Det är DET kvinnor är bäst på. Att försvara sina stackars män som inte "ser" eller "som försöker så väl men inte vet hur man gör".

Så länge man håller på att hyckla så förblir hemmet Ojämnställt.


Nyckelordet är alltså kort och gott att vi måste börja med att vara ärliga och uppriktiga mot oss själva lika mycket som mot vår partner. Prata mycket, lyssna och lita på varandra men framför allt ge varandra plats.

*

Kommentarer
Postat av: Johanna

Så sant så sant! Vi ska verkligen inte skylla allt på männen, vi måste faktiskt många gånger tänka på att "släppa in" de också. Och låta de göra saker på deras sätt, inte vårat. Det är inte alltid så lätt... :)

2010-06-11 @ 09:28:22
Postat av: Livan

Nä det är inte alltid så lätt, men om man börjar tänka på det så går det bättre. Precis som att om män börjar tänka på att det kommer damm uppe på hyllan så går det bättre för dem att komma på att de ska torka bort det.



Man måste börja tänka på vad man själv gör också.

2010-06-11 @ 13:24:11
URL: http://liivligt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0