Könsroller osv

Jag har alltid, så länge jag kan komma i håg, stört mig på leksaken "låtsas-kök" till flickor....

Varför lär vi flickor att leka söta, snälla, vara fina ta hand om barn och stå i kök?
Och "Prinsen ska rädda oss hjälplösa flickor som inte kan klara oss själva..." (Ghrrrr!)

Och Killar att vara tuffa, hårda och leka krig och hur man slåss?
(och att rädda den hjälplösa flickan som inte kan försvara sig själv)

Tjejer får tex dockor (och bratz!!!), prinsesskronor och klänninar, låtsaskök och te-serviser

och killar får bilar, robotar, svärd och utrustningar, och allmänt många olika gubbar som krigar mot varandra.

Jag tycker att det är extremt konstigt att lära killar leka krig. Verklighen jätte konstigt. Att lära killar använda våld i sin fantasi känns minst sagt osunt och trots att Låtsas-köket stör mig extremt mycket så kan det nog vara så att "Krigs-leksakerna" stör mig lite mer. Eller åtminstånde lika mycket.
Att leka med kök är ju i alla fall inte våldsamt.

Och sen det där med färgerna (!) Asså, man blir ju fan deprimerad.

En anna grej som jag funderat på är att man lär barn redan från år 0 typ, att de ska vara kära i sina motparter.. alltså flickor för pojkar och tvärtsom. Vi lär barnen att vara hetrosexuell.
Människor TROR att de inte spelar någon roll, men det tror jag absolut att det gör!

Ja, en del tycker nog att det är små saker att fundera över, men könsrollerna formas ju faktiskt från år 0. Och jag tror inte att jag kommer säga "jaha Ralf, är du kär i någon flicka på dagis då?" Utan jag tror att jag kommer säga "Är du kär i NÅGON.." Han får vara kär i vem han vill.

Men han får nog inte leka krig.. för det känns inte sunt att lära han att tänka VÅLD.

Jag kan tyvärr inte göra så mycket åt hur samhället ser ut, men jag kan göra något åt mitt egna beteende.

Här har ni en bild på "Pride-Ralf" som tar en förmiddags lur.





*

Kommentarer
Postat av: Johanna

Mycket bra inlägg! Vi har också diskuterat det här mycket.. Kanske man måste låta de leka krig, men däremot prata med de om det. Få de att fundera på varför de gör det, vad våld är osv.osv. Det är nog svårt att "förbjuda" lekar, men helt klart viktigt att få de att tänka efter!



Ps. Pride-Ralf är ju helt bedårande! :)

2010-05-12 @ 11:24:07
Postat av: Fanny

Jag håller med till fullo!

Själv byggde jag kojor med pappa och har alltid gillat att använda händerna och vara "händig", kanske för att mina föräldrar uppmuntrade mig till det, Men visst har jag lekt med dockor också.

Brorsan fick inga leksaksvapen och han fick gå i lila kläder!

Jag tycker du gör HELT rätt! Gillar det här inlägget skarpt med tanke på hur många uppfostrar sina barn nu för tiden..

2010-05-12 @ 12:10:50
URL: http://onmyroad.blogg.se/
Postat av: Livan

Johanna: Ja det är sant! Jag menade inte att förbjuda heller.. uttryckte mig nog lite fel, utan att inte uppmuntra till det.

Jag kommer inte köpa "Krigs-leksaker" Och precis som du säger att tala om det om han/de gör det.



Fanny: Samma här..

2010-05-12 @ 14:44:34
URL: http://liivligt.blogg.se/
Postat av: Johanna

Ja jag förstår vad du menar :) Det är viktigt att man är en tänkande förälder som inte bara "kör på" så som man alltid gjort. Och det är jag övertygad om att du är!

2010-05-13 @ 16:54:43
Postat av: Alexandra

Min Elias har ett kök och han älskar det! :)

2010-05-13 @ 22:31:37
Postat av: Livan

Ja det är ju bra. Det jag inte gillar med låtsas köken är att det är en "tjej-leksak"

2010-05-13 @ 22:41:14
URL: http://liivligt.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Jag hajjade det;)

2010-05-15 @ 09:44:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0