Nurmen lintu - ängelns fågel

Ikväll har jag varit på konsert i kulturens hus. Jag hade turen att känna skaparens dotter, så jag blev bjuden på den fantastiska föreställningen. Jag njöt från början till slut.

"En poetisk berättelse från Tornedalen med musik ljud och bilder.

Tillsammans med musikerkollegor och fotografen Anders Alm har Hasse Alatalo skapat multimediaföreställningen Nurmen Lintu / Ängens fågel.
En föreställning där naturens ljud och fåglarnas och människornas röster förenas till en musikalisk resa mellan humor och vemod."


Jag blev påmind, genom att kunna vissa av orden på meänkieli, att han faktiskt berättar om en del av mina rötter. För halva min historia härstammar ju i tornedalens skogar.

 

Sen är ju folkmusik så otroligt härligt att lyssna på. Det är så fyllt med kännslor. Inte som den skiten som dagens radiokanaler hjärntvättar våra öron med. Nä, det var verkligen fatastiskt. Tack igen.

 

Här har ni en annan underbar låt från genren Folkmusik.
Det är en blandnning mellan albansk och irlänsk folkmusik (lite morderniserad dock).

Enjoy!



Man borde lyssna mer till folkmusik.



Kommentarer
Postat av: Fanny

Vad roligt säger pappa! :)

Varsågod..

2010-11-28 @ 21:34:11
URL: http://onmyroad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0