Super-nanny-tekniken

Sitter och slö-kollar på super Nanny (eller vad det heter?) och jag säger bara att den där uppfostringstekninken... är inte min te-kopp. PUNKT.

Enligt mig så är det värsta man kan göra mot sina barn bland annat att fylla dem med skamm. Det är en av det starkaste känslorna vi har och en av de mest förödande känslorna vi har. Skamm kan bryta ner oss på ett sätt som ingen annan kännsla kan. Och enligt mig, så är det just det den tekniken gör.

"Sitt här på skamm-stolen tills du blivit snäll"
- WTF!?

Givetvis är inte allt i tekninken idioti (som med alla tekniker, filosofier, religioner) men just den där skammdelen är i mina ögon förskräckligt. Jag mår dålight av att bara titta på det.

Jag vill inte uppfostra mitt/mina barn med förbud, mutningar och skammbelagda metoder, utan jag vill möta mitt barn (så gott jag kan) och visa mitt barn hur värdefullt det är att Han har åsikter, att han visar vad han vill, att det inte finns något som heter Flick/kill-sport eller flick/kill-färger, och jag tänker heller inte utgå i från att min unge är hetrosexuell. Han får växa in i sin egen roll i   vem    han    är.   Han ska få vara ett barn med känslor, viljor, lek och bus.

Jag ska visa honom att han får tycka och vilja saker som inte jag tycker eller vill, men att vi måste mötas och komma överens om saker så att han känner att hans vilja är viktig.

Själv tror jag att det är ett bra sätt att bygga upp självkänsla på. Inte via "Skamm-stolen".


Till och med det här med att tomten frågar "finns det några snälla barn här" tycker jag kan vara störande. Vad är det för fråga? -Klart det finns, men alla barn är inte likadana.. Och TACK OCH LOV för det!
Varför vill männsikor få sina barn att känna sig dumma, elaka och dåliga?

Vi har så lätt att lägga på oss en massa skammkänslor som det är så vi behöver absolut inte få ännu mer. Alla vet vi ju att det är väldigt lätt att tvivla på oss själva och tycka att vi är dåliga, fula och inte tillräckliga många gånger. Varför bre på det? Varför lära sitt barn att "Lyder du inte mig så är du en dålig människa och du borde skämmas tills du lyder?" Helt fel sätt. Helt fel. -Vist tryck ner ditt barn tills han/hon inte har någon egen vilja nå mer och tills han/hon bara lyder av ren instinkt. Den ungen kommer säkert bli en jätte lycklig individ i framtiden.

(jag kan inte sluta tänka på GT - förbud, förbud, förbud också lite skamm på det också)

Mitt barn ska få vara barn.
Och jag ska möta honom.


En tanke som slog mig, sorry om det blev rörigt och tjatigt.



Kommentarer
Postat av: Fanny

Fan vad jag älskar dig Liv, för att du har så bra åsikter och är så KLOK! =) kram!!!

2010-11-12 @ 21:56:54
URL: http://onmyroad.blogg.se/
Postat av: Liv

Men du då! Kram

2010-11-13 @ 12:57:15
URL: http://liivligt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0