Samhällets lilla varböld

Samhällets lilla varböld.
Jag talar om de människorna som det är helt okej att känna avsmak av, att avsky, att äcklas av. De människorna som 90% av de övriga vuxna människorna kan se ned på och tycka lite bättre om sig själva och tillfälligt förhöja sin egen självkänsla.

Jag talar såklart om A-lagarna. Stadsalkisarna.

Det är lätt att glömma bort att även de är människor med känslor. Människor som föddes precis som vi andra. Nakna, oförstörda och rena. Underbara.

Jag kan inte undvika att känna medlidande. De är inte onda människor bara för att de sabbat deras liv. Men det är lätt att glömma bort att även de har ett hjärta. Att även de uppskattar de vackra sakerna i vardagen, och att även de har drömmar.

Jag täffade en Alkis på bussen i dag. Efter att ha försökt få kontakt med en hel del människor som genast bytt plats eller ignorerat honom så kom han givetvis och satte sig brevid mig. Han älskade Ralf. Skojade med honom och blev rörd när Ralf log mot honom och tag tag runt hans finger.

Tårarna i ögonen på honom var ett faktum och han sa:

"Jag hade gärna haft en egen sån här. De är ju för fina... Men jag har ingen.
Ser du att han tittar på mig? Det ser ut som att han tycker om mig... trots att det är lite konstigt. Hur kan han tycka om mig? Du har ett väldigt fint Barn."


Jag svarade honom "Det klarta tt han tycker om dig. Du är ju snäll."

Sen skulle jag kliva av och sa. "Ha en bra dag."
Och jag hoppas att han får en bra dag, En bättre dag än vad jag tror att han kommer få. Och jag hoppas att de andra på bussen fick något att tänka på.


*

Kommentarer
Postat av: Johanna

Sami tittade och log åt en alkis när vi var i sthlm. oj så glad han blev. det kändes fint. barn är ju bäst alltså.

2010-09-30 @ 17:43:20
URL: http://johannaslivochlev.blogg.se/
Postat av: Linda

Åh, jag blev så rör när jag läste det att jag sitter här med gråten i halsen! Mycket tänkvärt! Du är så klok Liv! :)

2010-09-30 @ 22:04:07
URL: http://liiindur.blogg.se/
Postat av: JennyJo

Liv vad fint, önskar att fler kunde tänka och framför allt göra som dig i en liknande situation!

2010-09-30 @ 22:30:01
Postat av: Cecilia Lundberg

Barn är fantastiska, de dömer ingen! Du är en bra förebild för din fina son! Stor kram!

2010-10-01 @ 08:55:00
Postat av: Liv

Johanna: Vist gör det det. Barn påminner en om enkla och goda saker i livet.

Linda: Va kul att höra :) Tack.

JennyJo: Jo jag med. Man behöver inte alltid göra så, men i alla fall ibland.

Cecilia:Jag håller med, Barn påminner oss att vara goda och förlåtande. Tack så mycket. Kram!

2010-10-01 @ 09:54:08
URL: http://liivligt.blogg.se/
Postat av: E

Jag skäms när jag läser det här eftersom jag inser att jag förmodligen hade gjort som dom flesta andra och ignorerat honom. Men jag lovar att jag inte ska göra det nästa gång!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0