Viktiga barndom

Jag ser på Oprah och kan åter igen konstatera hur viktig barndommen är. Att inte bli utsatt för övergrepp ska vara en självklarhet.

Så tänker jag tillbaka på mannen från uppdrag graskning-programmet som sa "nu vill jag bli fri, jag har betalat ett nog högt pris" när han hade suttit några få år i fängelse och sen hade fotboja i tre år. Han vet verkligen inte vad han har ställt till med. Han är helt ovetande om vad konsikvenserna kan bli. Vad den lusten han tvingade på det lilla barnet kan ha för förödande effekter inom ett litet barns kropp. Han vet inte.

Det är ett intressant program på Oprah, som det ofta är:)

Barn ska få leva i en tillvaro där de bli omfamnade av färger, kärlek, lek och rosa bomullsfluff. Skyddade från tunga, hemska saker. De ska inte behöva belasta sina sinnen med våld och mörker. De kommer ändå ha saker att gå till terapeuten till när de blir vuxna "min mamma gick naken nästan hela min uppväxt" haha.. nä skämt å sido.

Jag tror att en stabil och trygg grund gör det lättare att "stå emot blåsten".  Och skulle "huset" falla så är det lättare att bygg upp igen om grunden är stabil.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0