Svar på tal

Först så tänkte jag skita i att ens kommentera kommentaren jag fick idag på bloggen, men eftersom kommentaren innehåller FÖR MÅNGA FEL så måste jag nog ändå förklara läget.

Grejjen är att ”En flaska vin-inlägget" som Trillskan skrev tydligen har väckt väldigt många olika kännlor. Där ibland så har en viss person blivit fruktansvärt arg på mig och där efter bestämt sig för att skriva till mig, här på min blogg (+ att hon och några andra har skrivit massa saker i det nya vin-inlägget).

Ja, du är så välkommen, Min blogg är offentlig och jag är en kvinna som faktiskt står för det jag gör, säger och tycker och jag kan även försvara mig. Dessutom så hade jag inte skrivit namn och bloggadress om jag inte ville vara uppriktig och rakryggad.

Så till saken. Kommentaren som jag fick av en person som vill kalla sig för Sara lyder så här:



För det första: Jag känner inte Matilda (som har bloggen), så du får ju utgå ifrån det när du bygger upp dina teorier om hur vida man ska kunna läsa Ironi.

För det andra: Jag har inte hängt ut Matilda. Utan Matilda har själv valt att ha en offentlig blogg där vem som helst kan läsa och kommentera. ÄVEN de som inte känner henne. Sen att jag har länkat till henne är jag för det första inte ensam om och för det andra så är jag en helt vanlig person precis som Matilda så vi har båda två samma förutsättningar.

När du säger att jag har hängt ut henne så låter det mer som att jag jobbar på aftonbladet och har stulit hennes dagbok. Men som sagt, hon har valt själv att skriva det hon skrivit och jag tror att hon är medveten om att alla kan läsa och kommentera.

”Eller höger ut och idioter förklarar personer.. ” Detta vet jag inte ens vad det betyder så jag väljer att inte kommentera det.

Sen vet jag inte riktigt vad i mina inlägg som är så fruktansvärt hemska. Jag vet inte om du har blandat ihop allt, är trög eller kanske till och med blind. Men det var inte jag som skrev någon kommentar om polisanmälan, soc-anmälan, eller över huvudtaget någonting om att hon är en dålig mor. Det jag har skrivit är att Vi alla definitivt inte tänker likadant här i världen, att hon är ego om hon har supit när hon är höggravid och sen har jag skrivit en rad andra saker om att det är bra att hon förtydligar och att jag hoppas att de andra som kommenterade hennes första inlägg går in och ser igen.

Alltså ”Peppande inlägg” enligt mig.

Sen detta med mobbing är ju helt sjuk!

Att Du tycker att jag mobbar Matilda – som jag inte ens känner för att jag ifrågasatte hennes beteende och reagerade på ett inlägg som Jag trodde var på riktigt är ju absurt! Jag har svårt att tro att du alltid kan läsa dig till främmande människors ironi själv. Människro missuppfattar varandra tilloch med i verkliga livet, vad är det då som säger att det inte går på I-net? Enligt min mening så måste man dessutom vara ÄNNU tydligare på netet eftersom kroppsspråk, ögonkontakt och tonläge inte finns med, Utan läsaren fantiserar ihop det själv.

Och enligt mig så är det i alla fall sundare att människor reagerar när de tror sånna här saker än tvärt om. Se det possitiva i det hela istället. Hade inte alla kommenterat så hade alla gått runt och trott att hon var en egoistisk kvinna som knappt förtjänar att ha barn, men eftersom människor kommenterade så fick hon förklara sig och människor dömmer henne inte mer.

Dessutom så var det ju långt ifrån bara jag som Fattade fel. Det var en rad olika människor som hade reagerat på olika sätt och missförstått hennes ironi och de flesta av dem känner jag inte ens. Vilket igen tyder på att det är svårt att tyda ironi i skrift om man dessutom inte känner personen!

Så summan av kardemumman är väl helt enkelt att det är jätte fint att du vill försvara din kära vän men börja lev som du lär, alltså anta inte en massa saker som du inte vet ett skit om och sluta anklaga mig för det ena och det andra.

 


Kommentarer
Postat av: Tom

1-0 till dej Liv.

2011-01-27 @ 18:47:04
Postat av: Johanna

10-0 till dig Liv ;)

2011-01-27 @ 21:31:34
URL: http://johannaslivochlev.blogg.se/
Postat av: Li

Jag tycker att det är jättebra att du faktiskt reagerade Liv! Det är inte alla som vågar säga ifrån och även om det nu, som tur var, inte var som alla först trodde, så är det ändå bättre att reagera. Och jag tycker inte att du har skrivit något elakt.

2011-01-28 @ 08:50:17
URL: http://lipan.wordpress.com
Postat av: Sara

1 - 0 Haha!



Nr1 Okej.. Hur läser man då ironi? Jag och med flera som inte känner personen ifråga förstod att det var ironi!

Men som sagt var alla förstår inte ironi..

Måste oxå fråga.. Vad skulle du säga att du och Matilda har för relation?



Nr2 Helt fel! Matilda har skrivit sin del och hur det var ! Du har vridit om och omtolkat hela situationen och dragit förutfattade meningar..

Jag kan hålla med om att saker kan misstolkas men jag köper inte att man hänger ut en människa utan att ha en grund för det. Ungefär som att en journalist skulle gå ut med falska anklagelser i tidningen.. Man vet vilka följd konsekvenser det kan få ..



Absolut de är kul att du skriver peppande inlägg.

Men jag kan tycka att om man har svartmålat en person på falska grunder så kan man be om ursäkt på samma sätt som man har svartmålat personen.

Alltså i ett blogginlägg där DINA läsare ser detta och inte kommentera där kanske bara hennes läsare ser.



Självklart missförstår man varandra..Det jag vill få fram är att man kanske ska fråga hur det ligger till innan man höver ur sig saker..

Applicera detta i en vanlig taldialog.. Skulle du då börja säga på en gång att personen är ego eller skulle du kanske fråga att du: Var det alkoholfritt eller inte?



Vi säger så här .. Något negativt sprider sig fortare än något postivit.

Något negativt håller sig kvar ovasett om man blir rentvådd.

För man har sått ett tvivel hos människor..



Jag har aldrig påstått att det bara är du som har misstolkat. Men om du skriver i din blogg att så här är det.. Hon har druckit vin fast hon är höggravid .. tror du att dom bildar sin egen uppfattning då eller tror du att dom tror det du skriver?



Jag antar ingenting. Jag skriver som det är..

Visst kan jag misstolka.. Men då gör jag precis som du! Däremot skulle jag ALDRIG svartmåla dig i min blogg eller hänga ut dig med din blogg eller namn.

2011-01-28 @ 09:34:36
Postat av: Gabbi

Jag förstår inte varför man skulle vilja vara ironisk över att ha druckit en hel flaska vin när man är gravid????? Uppenbarligen har hon ju inte varit tydlig och lyckats få fram i skrift att det var menat som ironi med smileys och annat eftersom människor ändå missuppfattade henne. Även om saker man skriver känns så självklara när man skriver det så är det ju många som inte uppfattar det som lika självklart. Liv hängde ju dessutom inte ut henne. Hon reagerade på inlägget men skrev sedan att hon tyckte att det var skönt att det inte var så som det framkom från inlägget. Tänk på hur ni formulerar er. Det kan aldrig låta bra att man skriver att man dragit i sig en hel flaska vin när man är gravid (oavsett om man är ironisk eller inte) tycker jag.

2011-01-28 @ 11:00:09
Postat av: Liv

Sara: Hur svårt är det att förstå: JAG KÄNNER INTE MATILDA OCH HAR ALDRIG ENS PRATAT MED HENNE.



Jag har inte vridit och omtolkat det hon har skrivit, Jag förstår inte ens vart du får allt ifrån.



Jag tror inte ens att du vet vad jag har skrivit till Matilda från första början.

2011-01-28 @ 14:40:41
URL: http://liivligt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0