Sverige är ett land där makt bestämmer

När man som jag pluggar och arbetar med något som i Sverige anses som "Alternatisv medicin" så får man ofta höra krass kritik om att det inte finns studier och bevis för att det verkligen fungerar. Det påstås ofta vara humbugg, påhitt och "hockus Pockus". Å ena sidan så blir jag påmind om hur mycket okunskap det krävs för att inte förstå bättre och dessutom inte förstå vad man vräker ur sig, men det är ju inget man kan säga i argumentet. Å andra sidan så kan jag bli trött på att ständigt få förklara vad det egentligen är, hur det egentligen fungerar och dessutom får jag förklara hur vår sjukvård är uppbygd. För det vet ju tydligen inte folk.

Och det ska Gudarna veta... När man kritiserar sjukvården så får man stränga kommentarer om att "allt är faktsikt inte dåligt, och vi ska vara glada att vi har det så bra som vi har det!!"

Jag säger inte att sjukvården endast är dålig, jag säger att den inte är perfekt, att den kan bli mycket bättre och jag säger att det är tråkigt att man ska se på människan i ett sånt trångsynt perspektiv att alla ska vara likadana, fungera likadant och behöva samma vård jämt. INGA undantag.

Det synsättet (som förhoppningsvis går mot förändring inom kort) gör att sjukvården använder sig av droger och gift som ger stora bieffekter och i längden gör människor sjuka. DET är tråkigt, när det finns hjälp runt hörnet. Många problem botar man inte inom sjukvården, utan man bedövar.

Om vi tar kranioSakral terapi som ett exempel så ingår Sverige i en trio av länder där det inte är accepterat inom sjukvården utan istället kallas för "alternativ medicin" De andra länderna är Cuba och Nord Korea.

Sug en stund på den karamellen Sverige, Nord Korea och Cuba. Vi har verklien bildat gäng med öppna och varma länder som står för frihet och hälsa. (not)
Och fundera över om det forfarande känns som att Sverige inte är ett konservativt land och vill att sina medborgare ska få ha fritt val bland en massa olika behandlingsformer som kan hjälpa UTAN droger och gift. Och om det faktiskt är så att sjukvården är hyfsat bra, men ändå kan bli mycket bättre.

Sverige är ett land där makt bestämmer, men det vet väl inte folk heller och jag ids inte berätta om det också. Inte just nu i alla fall ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0