Hbtq-tema på barnböckerna

Jag tänkte tipsa om vad jag fick för tips :)

Jag fick två superbra tips på barnböcker med hbtq-tema. "Jösta och johan" där två giraff-killar vill skaffa barn och "Prinsessan Kristalla" en prinsessa som vill gifta sig med en annan flicka. Samma författare är det som skrivit böckerna.
Det gjorde ju givetvis att jag kollade upp lite vad som finns med, Jag kom ju på att det finns en "gay-shop" på QX och tänkte att det kanske fanns barnböcker där med. Och det fanns det ju givetvis. Det finns faktsikt några fler böcker som kan vara att rekommendera. "Kalle med klänning", "kalle som lucia", "Vem kan älska Ella" "Junior börjar förskolan"-fortsättning på Jösta och johan.
Sen finns det givetvis en hel drös på engelska, men det känns ju lite overkill.

Känns ju bra att veta att jag kan välja och vraka bland olika bra barnböcker, till mitt lilla troll, både med hbtq-tema och utan. Det förtjänar han :)


Kommentarer
Postat av: Manda

Sv; ah. Boken verkar bra, men har ju själv inte läst den. Synd att det inte finns fler barnböcker med homosexuella/Lesbiska personer. Nästan alla tecknade "karaktärer" är heterosexuella. Det är som att dom som skriver böckerna säger "det här är rätt, Det här är bra. var så här."



Tex. Mimmi pigg och Musse pigg. Tjej och kille.

Kalle anka och kajsa anka, kille och tjej.

Ariel och prinsen , tjej och kille.

Skönheten och odjuret, tjej och kille.

Osv. Listan kan göras lång. Är själv inte hetero , det är kanske därför jag hakar upp mig på det? men venne. stör mig grovt mycket på detta.

2011-10-06 @ 19:12:00
URL: http://mandaskellington.blogg.se/
Postat av: Liv

Nä det finns för få, men förhoppningsvis blir det bättre ju mer öppet samhället blir. Jag är inte heller hetro men det finns hetros som bryr sig också, och det är bra :)

2011-10-06 @ 21:42:09
URL: http://liivligt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0