Roligt pluggsnack från en överhettad Liv

Fy tusan vad jag har pluggat idag. Mina små grå känns näst intill överansträngda och hjärnhinnorna vibrerar så mycket så jag känner hur hela mitt huvud är överhettat. Men det går frammåt. Lite mer sitter faktsikt efter idag.

Det är ju det där med kranialnerverna... De är ena hala rackare, svårt att få dem att fastna i mitt minne. Men än har jag inte gett upp hoppet. Det börjar faktsikt bli lite kul.. Jag pluggar efter en lista som jag gjort som gör det lite lättare att tänka till en början. Sen är det väl bara att nöta. På 2 veckor borde jag ju få dem att sitta.
Det ser ut så här bland annat:

    KN 1: Nervus Olfactorius --> "Old factory" --> en gammal fabrik luktar illa --> alltså LUKTNERVEN

    Sensorisk


    KN 2: Nervus Opticus --> "Optik" = dålig syn? --> alltså SYNNERVEN

    Sensorisk


    KN 3: Nervus oculomotorius --> " O-cul-omotorisk" = Det är inte roligt när nerven är orörlig eller har fastnat = Vindögdhet? --> alltså ÖGONMUSKELNERVEN

    Nerven försörjer motoriskt 4 muskler i vardera öga, den övre raka, den inre raka, den nedre raka och den nedre sneda ögonmuskeln, vilka alla fäster på ögonklotet samt ögonlockslyftarmuskeln.

    Även nervtrådar som som åstadkommer pupillsammandragningar.

    Motorisk


    Den här är ju väldigt enkel att komma ihåg:


    Kn 5: Nervus trigeminus: "Tri" = tre --> tre nerver --> (jag kommer ihåg bilden)

1: (n. ophthalmicus) --> (Ophthalmicus)nästan "opticus" --> alltså ögonnerven
2: (n. maxillaris) --> som os maxilla (överkäksbenet) --> alltså överkäksnerven
3: (n. mandibularis) --> som os Mandibula (underkäksbenet) --> alltså underkäksnerven
vilka förmedlar känselintryck av alla de slag från ansiktets hud och muskulatur samt från de håligheter som mynnar i ansiktet, det vill säga ögonhålan med ögonklotet, näshålan med sin slemhinna och munhålan med slemhinna, tänder och tunga.

Sensorisk och motorisk

Startar i pons

 


    Den här är min favorit:

    Kn 12: Nervus hypoglossus --> "hypo" = hyper -> säga fort. Glossus = glosor --> för att kunna säga glosor fort måste man hålla tungan rätt i munnen. Alltså TUNGMUSKELNERVEN

    Lämnar medulla oblongata (förlängda märgen) mellan pyramiden och oliven. Försörjer tungans muskler.

    Ni ser ju, jag har ett helt fantastiskt system ;)

Sen när alla 12 kranialnerver sitter med sitt namn i mitt minne så är det bara att få dit vart de fäster, vilken väg de tar och vad de gör mer exakt... Det borde gå bra, jag kan redan endel. Eller hur?

Sen är det vissa andra saker som är lite svåra att få in i  minnet, men jag kan det mesta i alla fall så då tycker jag att jag borde få godkänt på provet. Det jag är mest orolig för är att jag inte ska förstå frågorna.. alltså vad läraren är ute efter. Så har det nämligen varit på instuderingsfrågorna. Sen att jag dessutom har dyslexi och då mest svårigheter med läsförståelse gör ju inte det hela lättare. Men blir det aktuellt så får jag väl helt enkelt kräva att få göra det muntligt trots att han sagt att de inte har några "hjälpmedel" för människor med dyslexi. Men jag kan ju kanske försöka peka på handikapp-lagen...

Det ska nog ordna sig.


Kommentarer
Postat av: Lotta Gustafsson

hahaha Kul o se att det finns fler än jag som rabblar in saker på ungefär liknande sätt! kram på dej från Uppsala

2012-02-22 @ 17:33:04
Postat av: Liv

Haha, ja jag tror att det är mer vanligt än vad man själv kanske tror :) Jag läste en studie om just detta att det är bland det bästa för att komma ihåg saker. Just att man hittar något att haka upp sig på :)

Kram

2012-02-23 @ 14:17:48
URL: http://liivligt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0