Min diet "VRKPF" :)

Jag har aldrig gillat LCHF, förmodligen pga att de flesta (förmodligen alla) som jag känner som gått på dieten i princip endast levt på kött, mejeriprodukter och bearnaisesås. MEN är det inte intressant att Dieten heter Low crab high fat alltså Låg mängd kolhydrater hög andel fett och inte Låg mängd kolhydrater hög andel kött och fett. ÄNDÅ är det så dieten framställs.

Jag ser stora stekar med bearnaisesås framför mig. Ingenting som jag tycker är något man ska bygga sin "kostcirkel" på.

Som jag ser det så är vi allätare, vilket i min värld betyder att vi behöver variation i vår kost. Jag tror stenhårt på att det är bra att äta sesångsvarierat, även om jag inte gör det helt och hållet, och att det är bra att äta det som finns i vår närhet och omgivning. Inte bara pga miljöaspekter, utan även pga av att vi är synkroniserade på ett helt annat sätt. Dessutom behöver vi få i oss de ämnena som finns runt omkring oss för att inte bli allergiska för det som finns runt omkring oss. Typ pollen!
Tänker man lite logiskt så borde det vara så. Dessutom om man tänker logiskt så borde man äta mestadels grönt i olika varianter, eftersom det är mestadels det vi kan äta. Jag tror egentligen att till och med jag som äter mycket grönt äter lite väl enformigt. Mer "ogräs" borde finnas i salladen om jag säger så. Men jag är inte van och har svårt för att vänja mig. Jag tar det i min takt och gör mitt bästa som alla andra :).

Kolhydratbovarna i min värld är snabba kolhydrater framför allt socker, och mjöl. Skulle vi inte odla det vi gör mjöl av så skulle det inte finnas så mycket, logiskt tänkt - vi ska inte äta så mycket av det!
Ris och potatis är inte heller helt bra att äta mycket av men det är i hästlängder bättre än socker och mjöl.
Rotfrukter som så många LCHFare säger är dåligt, tror jag inte alls att man ska vara rädd för. MEN som med allt annat så ska du inte äta närmare ett kilo perr dag av det heller. Ska man äta varierat kan man inte äta såna mängder av något. 

Jag tror inte heller att man ska äta så mycket kött som många LCHFare även säger att man MÅSTE äta. Utan kanske 1-4 ggr/vecka (inte dagar utan portioner).

Jag tror mer på en varierad kost med ägg, nötter, frön, mycket olika gröna växter (och rotfrukter), bär, olika linser och böner, bra fett som ghi, smör, avokado, fet fisk, nötter, kallpressade oljor mm. Alltså inte nödvändigtvis flera kilo mejeriprodukter i veckan... lite lagom med frukt och kött. Hade jag själv ätit kött hade jag valt ekologisk fisk och fågel, vilt och ekologiskt lamm. En del kanske kallar min filosofi för LCHF? En del inte. De flesta LCHFare jag stött på äter nästan bara kött och mejeriprodukter och en del LCHFare äter inte en enda grönsak och det tror jag inte är bra alls (!). Prova "Sunt-furnuft-fieten" i en månad så kommer du se fina resultat. Äter man så här så gör det inget om man äter onyttigt ibland, det är det som är det fina :)



Inte för stora och inte för små portioner och gärna ca 5 mål om dagen.
(Sen är det ju lite olika människa till människa men det kan ni få veta mer om på en konsultatioon hos mig. Vad som passar mer och mindre för just Dig)

Jag har alltid kallat "min diet" för sunt förnuft. Men eftersom alla inte förstår "sunt förnuft" så kan jag även kalla den för VRKPF- Varierat och rätt av kolhydrat, protein och fett ;)

Men vill ni säga LCHF så gör det för egentligen är det ju så som jag säger som det är :)


Kommentarer
Postat av: johanna

Tycker det låter som de som är kloka lchf:are :) har du läst boken lchq? Low carb high quality, har hörr mycket gott om den!

2012-06-12 @ 12:16:21
Postat av: Liv

Nej jag har inte läst den. Kanske borde det?

2012-06-12 @ 18:35:52
URL: http://liivligt.blogg.se/
Postat av: johanna

Jag har inte heller läst den, men ska införskaffa den har jag tänkt. Den verkar vara en lite klokare variant av lchf, precis som du skriver om ;)

2012-06-13 @ 07:20:06
Postat av: Liv

Okej, får kolla upp det då :)

2012-06-13 @ 13:11:47
URL: http://liivligt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0