"Flickan ni redan har"

Det är över två veckor sedan propp-rackaren gick och så vitt jag förstår så har jag ingen bebis i armarna utan hickandes i magen. Jag har även en känsla av att det kommer dröja över en vecka till innan den bestämmer sig för att komma. Men vem vet?

Jag har köpt lite nya kläder till nästa unge, som vanligt i alla färger. De jag tycker är fina liksom. Men den kommer även få ärva en hel del.

Det är roligt vad det där med färger och barn kan dra igång hos människor. Vår granne sa idag "Nämen, ska ni få ett till barn va roligt! grattis! hoppas att det blir en flcika då så att hon kan ärva kläderna från flickan som ni redan har" också pekade hon på ralf som stod i sin röda overall. Sen träffar vi en kompis lillasyster på coop forum som undrar varför vi klär vår son i rött "Det är ju en tjejfärg!"  "nä" sa robin och pekade på sin lillebror som också går omkring i en röd jacka "rött som är så fint det kan väl alla få ha" Då tittar hon på sig själv och konstaterar att hon själv har killfärger på sig blått och svart.

Nu i kväll blev Ralf väldigt upprörd då robin bara hittade en blå tutte till honom. "lååda tutte!!" (Rosa tutte) skriker ungen och är väldigt bestämd om att han vill ha sin favorit färg på tutten.

Ja, för det är faktiskt så, låter man ungarna ha alla färger på sig så kan de lika gärna få rosa som favorit färg som grönt. Det kommer förmodligen att växa bort med tiden då han upptäcker att alla killar på dagis har blått, grönt, grått, svart och brunt medan tjejerna har rosa, lila och rött. Man vill ju vara som andra, och det är ju extra känsligt hos barn. Men så länge han vill så ska han då absolut få friheten till variation.



Vi försöker att undvika undermedveten hjärntvättning kring könsroller. Men det är inte alltid så lätt med tanke på utbuden. Och det är inte helt lätt att bryta vanemönster.
Men man kan försöka ifrågasätta sig själv och sina tankar ibland när man märker av sina begränsningar då inser man snabbt att en färg inte har så stor betydelse. Det blir inget fel på killar som bär rosa.


Kommentarer
Postat av: Fia

Jag klädde min son i både rosa och rött när han var liten, och han lekte med dockor om han ville. Och han har inte tagit något skada av det, jag tycker det är härligt att du låter din lille kille klä sig som han vill:) Lycka till med den nya bebisen!

2012-03-11 @ 10:04:27
Postat av: Karolina

Har inte kikat in hos dig på länge så jag får börja med Jättegrattis till KS-provet! Grymt jobbat! Sen åhhh vad jag lider med dig sista månaden är verkligen "mödosam"... vill egentligen använda aningen starkare ord haha!



Barn och färger är spännande, jag hör mer men vilken söt pojke än flicka när det gäller Klara... Hur svårt kan det vara att säga vilket vackert barn ni har!

Lycka till med allt nu, hoppas pyret vill komma snart!

Kram

2012-03-11 @ 10:47:40
Postat av: Fanny

Helt rätt och jag älskar när du skriver så här bra inlägg ;) Och en mycket söt bild på Ralf!!

kram

2012-03-11 @ 12:14:42
URL: http://fruktflugan.blogg.se/
Postat av: Liv

Fia: Nä precis varför skulle de ta skada av det? Helt ologiskt.



Karolina: Tack så mycket :)Nä precis varför är det så viktigt att konstatera vilket kön det är på barnet hela tiden? Egentligen ointressant. Båda är ju lika värda.



Fanny: Tackar och bockar. Jo vist är han fin min guldklimp :)

2012-03-11 @ 14:46:23
URL: http://liivligt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0