Chokladmaränger

Vi hade kvar några äggvitor i kylen från helgen. så jag tänkte att jag skulle försöka mig på att göra maränger.
Chokladmaränger blev det. Och de blev perfekta!



3 äggvitor
1,5 dl strösocker (nästan)
1 msk citronsaft
1/2 premium 70% choklad lemon

Vispade ihop socker och äggvita till ett hårt skum. Hälde i citronen och vispade igen. Smälte chokladen över ett vattenbad och vände sedan i den i  marängsmeten. Klickade sedan ut den på bakplåtspapper på en plåt.
Gräddade ca 40 minuter i 150 graders värme och stängde sedan av ugnen (för jag var tvungen att åka), så då fick de stå kvar där tills jag kom hem. De blev spröda och fina.

VÄLDIGT uppskattat av Robin, framförallt när jag själv inte gillar maränger :) Jag tror dock att jag ska ge dem i morsdagspressent till min mor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0