Falafel-biffar a´la Liv

Kikärtsbiffarna (Falafel på mitt sätt) blev som vanligt supergoda!



Här är mitt supergoda recept:

Falafel-biffar ala Liv (ca 27 biffar):
625 gram kokade kikärtor (innan blötläggning och kokning var det 3 dl kikärtor)
2 st vitlöksklyftor
1 st gul lök
1,5 tsk Sriracha HOT chili sauce (finns i bland annat thai-butiker)
1 dl (lite drygt) mixad persilja (VÄLDIGT smått, alltså mer än ni tror)
3.5 tsk spiskummin
1.5 tsk timjan
2 msk citron
1 msk sesamolja
2 st ägg
3.5 msk maizena
2 tsk wite rock salt powder (går bra med vanligt salt men tillsätt efter behov. Detta saltet är lite mildare i smaken)
1/2 tsk finmalen svartpeppar
Matfett att steka i.

Mixa allt utom ägg, maizena och matfett så att det blir väldigt fint. Blanda i hop till en röra. Tillsätt sedan ägg och där efter maizena. Färdigt att steka.


Stek inte på för hög värme. Jag hade på 6 av 12. Eftersom biffarna behöver steka några minuter perr sida. Annars blir det lätt bränt. Jag blandade smör och olja att steka i. Annars är ghi perfekt att steka i eftersom det inte så lätt blir bränt, är nyttigt och smakar underbart.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0