Krämig och het linssoppa

Som många av er vet så är jag ett stort fan av linssoppa. Det är ju så himla gott och går att göra på olika sätt varje gång man gör den, och ändå blir det alltid gott!
Gårdagens linssoppa blev det en extra twist på med kokosmjölk och röd currypasta. Behöver jag tillägga hur fantastiskt gott det blev?
Jag ska försöka skriva ner ett recept, men jag gör ju alltid på känn så det blir inte så exakta mått.
 
Klicka för större bilder

Ingredienser
 
1/2 stor gul lök (eller en hel normalstor)
1 l vatten
1.5 dl röda linser
2 potatisar
1/2 - 1 broccoli (beroende på storlek)
3-4 kuber hackad spenat (köpt fryst)
En bit 5-10 cm zucchini
1 burk krossade tomater
Örtsalt efter smak
En lagom stor nypa (0.5-2 tsk av varje, efter smak) av timjan, oregano, basilika, gurkmeja, svart peppar, ingefära, gul curry (man kan även ha chili i men jag ammar så jag är lite försiktig med hettan)
En 3 cm korv av tomatpuré (från tub)
2 cm korv senap (från tub)
En liten skvätt soya
1/2 burk kokosmjölk (kan uteslutas)
1-2 tsk röd currypasta (kan uteslutas)
1-2 vitlök

(Man kan även ha i en riven morot och/eller lite strimlad vitkål)
 
Gör så här
Hacka och stek löken lätt, häll på vattnet och alla andra ingredienser allt eftersom, vänta med vitlöken. Zucchinin sist eftersom den går fortast att få mjuk. Häll på kryddor efter smak, smaka av mellan varven! Blir soppan för tjock, häller du på lite mer vatten tills du får önskad konsistens. När soppan är lagom krämig och ingredienserna har önskad konsistens är soppan klar. Precis innan servering pressar du i en vitlök, om den inte ger önskad smak till soppan pressar du i en till. rör om och servera. Koka inte på för hög värme, jag brukar koka på 8-9an (av 12). Tänk även på att röra om i botten så det inte bränner fast, linserna lägger sig gärna mot botten.
 
(Den goda twisten är alltså kokosmjölken och den röda curryn, så det går alldeles utmärkt att utesluta det och få en vanlig god linssoppa om så önskas)
 
Toppa gärna med kezo, det är supergott!
 
Det här receptet räcker till oss som middag (jag robin och ralf) och även för mig och ralf dagen efter till lunch. Vill du inte ha mat över så minskar du bara receptet.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0