Böcker och filmer från 30- och 40-talet verkar ju helt klart rikta in sig på ett speciellt lärande

Det är inte bara Disney som var rasistiska i sin "pedagogik" på 30- och 40-talet. Nidbilder och div. propaganda fanns över allt. Ni som följt min blogg länge kommer kanske ihåg när jag la upp bilder på en sång  om "niggerland" som vi tydligen sjungit som små (?) känns ju helt absurt. Jag kommer inte ihåg den, men jag kommer ihåg sångboken som sången fanns i. Ni vet den orangea, som typ fanns över allt, med två barn på framsidan?

Här är bilder ur en annan "pedagogisk" barnbok som handlar om prinsessor. Den heter "Prinsessors ABC"

 
 
 
Det kändes väl relevant att föra in "negern" i Prinsessornas ABC... av någon anledning? I form av en klassisk nidbild.
Jag undrar om det var så rasistiskt på den tiden som det verkar eller om det bara var deras sätt att uttrycka sig på, kring sånt som kändes avlägset?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0