"Man"

Jag hör fler och fler som använder ordet "man" istället för ordet "jag". Självklart så förstår jag att man änvänder ordet "man" om man pratar rent allmänt. Men om man berättar något om sig själv, varför väljer man orden "man" då?
Är det för att det känns för privat att säga "jag"?
Någon slags verklighetsflykt?

tex
- "Hur mår du nu efter separationen?"
- "Jodå bra, "man" blir ju bättre dag för dag"

Eller är det rent av så att vi har lärt oss att svara som "alla andra"?

-

Själv brukar jag alltid tänka, och ibland fråga beroende på person, "man" eller "du"?
För någonstans fantiserar jag om att det är viktigt att ta kontakt med sig själv och faktiskt se att det är   "Jag"    som vill/har/tänker så här och inte folk i allmenhet.
På något sätt känns det som att vi värdesätter oss själva högre om vi kan se och prata utifrån oss själva och inte om folk rent allmänt.

Bara en tanke.



*

Kommentarer
Postat av: Johanna

Helt sant! jag brukar också tänka på det. vissa säger aldrig "jag" utan bara "man".. Jag tycker det är konstigt, och tror att det kan ha lite att göra med att man inte är helt i kontakt med sig själv. ibland kommer jag även på mig själv med att göra det, men brukar då rätta mig själv. Sen så gör jag det säkert ibland utan att tänka på det.. Konstigt faktiskt!

2010-06-16 @ 14:59:33
Postat av: Livan

Ja eller hur. Jo jag får för mig det jag med.

2010-06-17 @ 09:29:22
URL: http://liivligt.blogg.se/
Postat av: Frida

Jag håller med. När vi skrev arbeten på universitetet fick vi inte skriva "man" utan de ville att vi skulle skriva ut vem som tycker/tänker..



Hoppas allt är bra i övrigt :P

2010-06-21 @ 17:12:29
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0