Det dödliga sockret

Jag tycker att det är så himla tråkigt att allt firande ska handla om socker (och kemikalier), helst i mängder, till barn. Förstår inte vuxna människor att barn inte vet vad godis, glass, läsk och kakor är förens de blir introduserade till det, av oss?

Sen sitter alla vuxna och säger "men en liten glass gör ju ingenting", och nej en liten glass gör kanske ingenting, om det inte är hela tiden. Men som det ser ut idag så ska barn käka glass, godis kakor och läsk hela tiden. Och varför? Jo för att vi vuxna tror att det är det enda som gör våra små änglar glada.
Men De tycker att det är lika roligt med nötter, torkad frukt, frukt och bär, och smothies. Själva grejjen att man firar någonting och att man gör något på ett annorlunda sätt, man gör något speciellt. Det är DET som är grejjen. Inte godiset. Det ger inte små barn någonting att äta godis och läsk, förutom att de blir sjuka.

Vi lever i en välrd där socker förgiftar oss för att vi äter det i sånna mängder. Vi får extrema följdsjukdommar (som jag inte ens ids räkna upp för att det är så många), koncentrationssvårigheter, sömnbesvär, ångest, mag- och tarmbesvär, fetma, osv men ändå tycker vi att vi ska trycka i våra barn det? Även barn som bara är ett år, ibland till och med yngre barn.
Viste ni att alla dessa kemikalier som vi stoppar i oss och våra barn resulterar i att vår kommande generation kommer att få problem med att ge oss barnbarn, och barnbarnsbarn? Det är inte små saker vi leker med. (Tyvärr så överdriver jag inte)

Det är ju till och med en sockerdos vi ger ungarna till frukost! frukstoppa, fruktyogurt, oboy, olika frukost-puffar, risifrutti mm. (1 risifrutti inehåller 9 sockerbitar, näringen är väl typ obefintlig med tanke på allt annat skit som även är där i).

Jag fattar inte?


Nu sitter det väl någon där ute och tycker att det är jag som låter bajsnödig, men tänk efter. Hur vill du att ditt barns hälsa ska se ut? Vill du få ett sjukt barn? Ett barn med onödiga problem?

Det är fel
att föra över vårt/våra beroenden på våra ungar. När vi egentligen vet bättre.

Och för er som inte viste vad godis innehåller så kan jag berätta att det baland annat inehåller, löss, slakteriavfall, blekmedel, kemikalier, extremt giftiga färgämnen som annars är helt förbjudna, härdat fett och socker i mängder. I sverige äter vi 16 kg godis perr person och år. Om man jämför med exempelvis bär som du kan plocka gratis, som är nyttigt och som är väldigt gott så äter vi i snitt 2 kg bär perr person och år.

Känns det som något att sträva efter att våra barn också ska göra?

Jag bryr mig om mitt barn och får tänka efter lite mer när vi ska fira. Men det är värt det.


Kommentarer
Postat av: Li

Jag önskar verkligen inte mitt barn detta jäkla sockerberoende som jag själv fightas med och hoppas verkligen att jag är smart nog att låta bli att ge min unge det när det är dags!

2011-09-08 @ 13:22:27
URL: http://lipan.wordpress.com
Postat av: pippi

Ja jag fattar inte heller hur vissa kan ge så mycket skitsaker till sina barn. Hemskt. Du har helt rätt!

2011-09-08 @ 18:15:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0