Men sluta gnäll då!

Alltså nu är jag så himla less på allt gnäll om "förstör inte våra traditioner!" och "barnen har som tradition att gå i kyrkan på jul och skolavslut, dem förtjänar det!"

Vad är det som är så jävla viktigt!?
 
Om det är så viktigt att dina barn ska gå i kyrkan så kan du väl ta dem dit själv? Det finns väl ingen som kan förstöra DINA traditioner utom du själv.

Ska vi ha religionsfrihet i Sverige så kanske det sitter på sin plats att skolan inte firar högtider i kyrkan.
 
Jag minns att vi firade en massa saker i kyrkan, i skolan, när jag var barn. Och då tyckte jag nog att det var ganska långtråkigt (förutom när vi sjöng med kör). Men när jag minns tillbaka på det så minns jag att "det var ju sååå mysigt", men det är nog inte sanningen egentligen.
Det berodde visserligen på en massa saker, som vilken Präst det var som höll i gudstjänsten och vad syftet var till att vi var där, men poängen är i alla fall att jag hade klarat mig utan det. På riktigt så tror jag att jag hade haft exakt lika bra skolavslutningar och högtider utan att vara tvungen att sitta i kyrkan. Kanske bättre? Det finns ju så mycket annat man kan göra som ger fina minnen.
 
Så sluta nu för fan att gnälla, jag är så jävla trött på det.
 
Sen när vi ändå är igång så kan vi ju sncka lite lätt om det här "den-riktiga-svensken-snacket", som verkar vara så himla hett just nu.
Så här ser sverige ut: Vi ser olika ut, allt från superljus till supermörk, rödhårig, blond, brunhårig, svarthårig. Ögonfärgerna varierar också kraftigt precis som kroppsbyggnaden. Vi har olika religioner, kulturer, historia, läggning, värderingar, handikap, livsmål och TUR ÄR VÄL DET!? Sverige är mångfald, acceptans och ödmjukhet  (borde i alla fall vara) för att vi alla är olika i världen. Och det är helt okej! Huvudsaken är att vi respekterar varandra och kan samarbeta, på det sättet blir vi fria.

Så här ser sverige ut (klicka på bilderna för att se större):
Programledare i musikhjälpen är:
 

rötter i: Amerika, Afrika, Asien
 
 
Programledare för melodifestivbalen var:

Rötter i: Sverige (så vitt jag vet?), Amerika, Asien
(Helenas barn har dock även rötter i storbritanien)
 
Svenska kungahuset (+ daniel och bebis) består av:

Rötter i: Sverige, Brasilien och Tyskland
 
Sen undrar jag om någonty är mest Svensk
Dogge doggelito eller prinsessan Madelene?
 
Många skulle nog svara att Madelene är mer svensk än Dogge, men deras rötter rör sig mot samma område i världen och båda är födda i sverige. Vad är det då som avgör "Svenskheten"? Klassen? Efternamnet? Stadsdelen man kommer ifrån?
 
Har du inte greppat det här än så är det på tiden att göra det. Och var stolt över Sverige, var stolt och tacksam över att vi i alla fall försöker ha ett fritt land med mycket acceptans, respekt och ödmjukhet inför att vi är och får vara olika.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0