Barnens hälsa kommer i sista hand...

Att det är lag på att alla förskolor ska ha minst 25% ekologisk mat och att kommunen har satt ett "sockerstopp" för alla förskolor, funkar ju sådär. Vissa saker som kan kännas så enkelt som att byta ut sylt till bär verkar vara en omöjlighet, fråga mig inte varför. Sen har jag väldigt svårt att tro att 25% av maten på Ralfs dagis skulle vara ekologisk med tanke på att allt är helfabrikat.

Miljöpartiet har även sett till så det blivit lag på att alla förskolor inom Luleåkommun SKA HA ekologisk mjölk. Det har Ralfs dagis i alla fall sist jag kollade :)

Det är tråkigt när det inte är barnens hälsa som sätts i fokus utan istället att maten ska hålla så länge som möjligt. Som alla förstår så betyder ju det att det är en massa kemikalier i maten istället för näring vilket gör att maten tar längre tid på sig att börja bli dålig.

När jag ser reptage från förskolor och skolor som har utbildad personal som brinner för att ge barnen så hälsosam och god mat som möjligt och där med planerar måltiderna så den blir helt ekologisk och "hemmagjort" så blir jag avundsjuk. Ralfs dagis är jätte bra på många sätt och vis, men den biten har de helt och hållet missat.

Cheferna kan inte ens få kökspersonalen att beställa in sockerfria mellanmål hela tiden. Dessvärre kunde de heller inte svara på varför utan gav som svar att "nä men det går bara inte, det är svårt". Det är illa, det borde inte vara svårt.

Jag ska inte grotta ner mig för mycket i ämnet just nu, för då kommer jag bara bli arg och det orkar jag inte bli just nu. Men jag ska börja fila på ett mail till dem (igen). Besvärliga jag ;)



Kommentarer
Postat av: Maja

Hej =)

Såhär skulle jag ha gjort för att göra skillnad och uppmärksamma detta: Skriv ett mail till alla politiska förbund i Luleå och uppmärksamma dem på detta, skriv även spec till de på barn och utbildningsförvaltningen.

Skaffa namnunderskrifter och lämna sedan in till barn och utbildningsförvaltningen.



Var saklig i dina argument och skriv precis som du har gjort här: Byt ut sylt mot bär osv.



Om du vill ha hjälp att formulera dig eller så hjälper jag gärna till, har lite erfarenhet av sånt här :)



Bra initiativ!

2012-03-19 @ 21:18:23
Postat av: Li

En kompis till mig jobbar på Hälsoplaneten (http://www.halsoplaneten.se/) och det verkar verkligen vara jättebra med egen kock som bara lagar hälsosam mat, mycket mer utevistelse osv...önskar det skulle öppna fler sådana dagis!

2012-03-20 @ 13:15:01
URL: http://lipan.wordpress.com
Postat av: Liv

Maja: Tack för erbjudandet, jag hör av mig om jag behöver tips eller hjälp med något :)



Li: Ja det borde prioriteras mycket mer på ALLA dagis, förhoppningsvis är vi på väg mot rätt håll i alla fall :)

2012-03-20 @ 19:02:26
URL: http://liivligt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0