Aspartam

(Läs föregående inlägg först)

Aspartam är ett protein som ger 4 kcal per gram. Det fullständiga namnet för substansen är aspartyl-phenylalanine-1-methyl ester. Det är en kombination av ämnena asparginsyra, fenylalanin och metanol (träsprit). (!!!)

Aspartam ger ingen kariespåverkan och inget blodsocker- eller insulinsvar. Ämnets energiinnehåll är fyra kilokalorier per gram, vilket är lika mycket som socker men tack vare sin omkring 180 gånger sötare smak används aspartam i mindre doser än socker. Aspartam kan ha en laxerande effekt vid överkonsumtion.


När aspartam bryts ner i kroppen bildas metanol dvs. träsprit. För att sätta saken i perspektiv bör man dock tänka på att man från ett glas apelsinjuice får i sig långt mer metanol än ett glas aspartamsötad saft ger. I apelsinjuicen så är metanolen dock bunden i pektin vilken hindar kroppen från att ta upp metanolen, så det är riskfritt att dricka juice.

Huruvida befolkningen i allmänhet egentligen påverkas av den obundna metanolnedbrytningen av aspartam medför är omdebatterat och i nuläget oklart.


____________________________________________

Det verkar ju helt klart vara bättre för tänderna, Men om man dricker stora mängder så är det nog inte så bra för kroppen med tanke på metanolet. Visserligen är ju inte socker heller särskillt nyttigt, men där har vi ju i alla fall vetskap om vad som kan hända osv. sen med tanke på att de inte vet vad konsikvenserna i vår kropp blir, framförallt när vi dricker stora mängder (i min värld från 1 liter i veckan) så kanske man inte ska riskera det.. speciellt när man är gravid.

(enkel matte: Håller man sig till 1 liter i veckan under hela grav.tiden så blir det ju hela 40 liter. om man då är gravid i 40 veckor, och den här veckan har jag druckit 2 liter och då även varit sugen på mer)

På vissa forum som jag läst i nu så hävdar folk att det inte alls är bra. I andra tvärt om och då använder de argumentet att aspartam finns naturligt i frukt osv. Men det stog ju klart och tydligt i texten från wikipedia att aspartamet då är bundet i pektin så därför blir det helt ofarligt.

Det var krångligt det här, Och nyfiken som fan blev jag.. Jag måste nog läsa mer om det.. eller hitta någon människa som vet mer. Någon som vet mer?

Light produkter har aldrig varit någonting som jag gillat smakmässigt, men jag kanske provar endå bara för att kolla skillnaden. Jag har faktisk aldrig druckit Coca cola Zero.


*


Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag tycker du ska kolla nån annan källa än Wikipedia, vissa av de där sakerna låter aningen konstiga tycker jag. Det vi fått lära oss är att sötningsmedel som tex aspartam inte bryts ned i kroppen utan går oförändrad genom kroppen. Och att tester visat att man kan dricka flera liter om dagen innan man kommer upp i så stor mängd att det kan vara skadligt. Men samtidigt tror jag inte att det är bra att dricka flera liter om dagen :) men jag skulle nog säga att en liter i veckan inte kan göra någn skada.. samtidigt så gör nog inte en liter vanlig coca cola i veckan heller det. men jag antar att vi snackar större mängder här ;)

2009-05-30 @ 10:15:02
Postat av: Livan

Ne, jag tror inte heller att det är så skadligt i små mängder, för om så var fallet så hade de (forskarna) redan upptäckt det. Men det är endå ganska spännande att läsa en massa om det för det finns väldigt mycket olika teorier. ja, Nu har jag ju inte druckit mer än 2 liter på en vecka, men det är ju för att jag håller emot.

2009-05-30 @ 18:25:45
URL: http://liivligt.blogg.se/
Postat av: Johanna

hehe jo det känns som att det finns lika många teorier om det som det finns människor :) håller med om att det är intressant!

2009-05-30 @ 19:57:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0