Otacksamt, slösaktigt & osmart.

En sak som jag har väldigt svårt för är att kasta mat. Fräsch    mat. Enligt mig så ska man vara väldigt tacksam över att man har tillgång till mat varje dag. Att vi till och med har tillgång till att äta ihjäl oss om vi så vill och en del av mig säger att det rent av är respektlöst och otacksamt att slösa och kasta fullkomligt ätbar mat.

Varför gör man det?

Sen detta med datummärkningen på råvaror. Asså allvarligt. Varför följer människor dem till punkt och pricka? "Ojdå, vi måste nog slänga äggen för de gick ut i går" - Ursäkta? Hur tänker man där?

Är inte människor medvetna om att Datummärkningen som finns på våra råvaror är ett datum för Första     möjliga    dag    då     produkten     över      huvud   taget     skulle    ha     en      enda     chans     att   bli     dålig. Men de flesta produkterna håller LÅÅÅÅÅÅÅNGT mer än så. Datummärkning är en riktlinje, inte ett regel.

Exempelvis ägg. De håller åtminstone MINST en månad längre.
Jag som får ägg av mina föräldrars hönor VET att ägg håller länge. Väldigt    länge. För våra hönor sätter inget "Bäst före datum". (Skrämmande va!?)

När till och med människor som vänder på varenda krona kastar mat som är fräsch och högst ätlig då börjar man ju undra hur fan det står till. Va fan tror ni att vi fått våra sinnen för?

Luktsinne och smaksinne är det absolut bästa sättet att känna om mat är dålig. - Inte datummärkningen.

Det är ju löjligt att slösa på det viset. Man visar bara att man har dålig hjärnkapacitet - enligt mig.

(Sorry de hårda orden, men allvarligt...)






Kommentarer
Postat av: Johanna

Håller med till punkt och pricka! Nu när jag gör praktik så är jag ju lite insöad på livsmedelslagen och det finns ingenting i den som säger att handlaren inte får sälja mat som passerat bäst-före-datumet (däremot ska ju kunden självklart bli upplyst om att datumet är passerat) och det tycker jag säger en hel del om att bäst-före-datumet inte är nått oätligt-efter-datum. Man får ju lova att tänka lite själv!



Puss!

2010-10-24 @ 14:16:46
URL: http://johannaslivochlev.blogg.se/
Postat av: Jenny

gillar inlägget. detta har jag försökt intala många människor.. men nää...

2010-10-25 @ 16:55:02
Postat av: Liv

Johanna: Precis. Men många människor verkar ha slutat att tänka själva.. av någon underlig anledning?

Jenny: Va kul! Nej jag vet. Människor är liksom beroende av det där datumet. Konstigt!

2010-10-25 @ 19:53:59
URL: http://liivligt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0