HUR går det ihop?

Helt allvarligt så undrar jag när det naturliga blev "alternativt" och när det skadliga, drogerna, gifterna, det som lindrar för stunden blev helt OK ?

Väldigt många verkar tycka att det är bättre att stoppa i sig en massa tabletter och medicin och smörja in sig i cortison-salvor, och mjukgörande med paraffin och vaselin och andra mineraloljor som enbart är skadligt för huden, istället för att gå till botten med problemet. Sen om någon kommer på en annan lösning som är naturligt och bra för kroppen.. Ja det heter det att det är alternativt och lite "hockus pockus" Sånt som det är lite Fult och skämmigt att syssla med.

Varför? Hur?
Jag fattar verkligen inte.

Mineraloljor (det som finns i t.ex. ALLA hudkrämer du kan köpa på apoteken, Mataffärerna, sminkbutikerna...)


Mineralolja är en av de vanligast förekommande ingredienserna i dagens alltmer massproducerade hudvårdsprodukter, trots att den rubbar hudens naturliga återfuktning. Mineraloljan täpper igen mellan 40-60 % av hudens porer.

Mineralolja lägger sig som en tunn plasthinna på huden. Huden sluter sig och stängs, därför hindras svettavsöndringen och hudens egen fettproduktion. Det lömska är att det känns bra för stunden. Andra användningsområden för mineralolja är till bilmotorer och som symaskinsolja.

Vid en långvarig användning av produkter baserade på mineralolja blir huden torr och livlös. Mineralolja innehåller inga fettsyror, inga vitaminer och tas inte naturligt upp av huden. Mineralolja rubbar hudens naturliga förmåga att återfukta sig och skapar därigenom ett beroende. Om du slutar att använda mineralolja får du ofta en reaktion som gör att du blir väldigt torr. Det är därför du blir beroende av t.ex. cerat för att fetta in huden.

Det finns även forskning som visar att mineralolja är direkt skadligt. Sandra Kleinau publicerade 1993 en forskningsrapport där hon funnit att paraffinolja lagras i kroppen och kan ge ledgångsreumatism. Studien utfördes genom att stryka oljan på råttors hud. Förhoppningsvis händer inte samma sak på oss människor. Klicka här för att se vilka bibliotek som har hennes rapport i hyllan, ISBN 91-554-3177-1.

En fördel med mineralolja är att den inte kan härskna. En andra fördel är priset, mineralolja är väldigt billigt.

 

Eller varför inte: Aluminium Chlorohydrate (Som finns i ALLA Deoderanter på Apoteken, Mataffärerna, Sminkbutikerna...)

Som forskarna till och med har kommit fram till att det är en stor del i varför vi får bröst-canser. Och täpper till porerna så att huden inte kan andas ordentligt.....

 

Med Mera...

 

Nä, tydligen så är det "hockus pockus" att hålla på med växter, örter och kallpressade oljor som är rika på bla. GLA.

 

Jag fattar inte.. VARFÖR? Och när blev det så?

Eller handlar det bara om latget och någon konstig snålhet hos människan att inte värdera sig själv högre?

 

 

---

Och viste ni att Läkare, sjuksköterskor och barnmorskor INTE FÅR rekomendera eller uppmuntra till Alternativa saker. Så mycket för hälsan inom läkarvården.

 

*


Kommentarer
Postat av: Cecilia Lundberg

Det är helt sjukt!! Jag håller med dig gumman!!! Då kanske du förstår att man har det lite jobbigt ibland på arbetet när man bara får rekommendera behandlingar och läkemedel där det finns VETENSKAPLIG bevisning osv.... Du kanske skulle börja forska lite för att få in örter, alternativa behandlingar etc på marknaden inom sjukvården. Vi hade en patient som ville bota sin cancer med mänsklig bröstmjölk.. Gissa om de blev idiotförklarade av läkarna.. :( TROTS att det finns forskning ang detta... Fortsätt i din stil Liv, jag tror att den håller i längden :) Tror att du har mkt att lära mig :)

2010-09-10 @ 08:50:52
Postat av: Karolina

Hej Liv! Såg länk om din blogg på FB så jag kikade in! Fin han är din lilla kille! Angående just det här inlägget är jag motvillig på den andra sidan eller hur jag ska uttrycka det. I min legitimation måste jag skriva under avtal om att jag avhåller mig från allt alternativt 24/7. Får inte heller syssla med det som en hobby bredvid mitt arbetsliv. Anledningen???? Att allt!? Måste så vackert vara vetenskapligt bevisat att ha effekt och minimala risker. Det måste finnas vetenskaplig grund och blablabla... Jag tror på placeboeffekten mer och mer för varje dag. Tror inte att jag har så magiska händer att en halvtimmes behandling lindrar smärtan hos patienten bara för att några forskare har gjort studier i typ 10 år på just den metoden. Människor behöver bli sedda bli hörda, sen löser de många problem själv. Det är mycket jag skulle vilja rekommendera vissa patienter eller rentutav prova men jag får inte....Tadaaa VÄLKOMMEN TILL SVERIGE!



Angående deodoranter, rosenserien har en aliminiumfri deo som funkgerar jättebra!



Hoppas allt är bra med dig annars! Kram exkollega hos guuuben ;)

2010-09-10 @ 11:54:08
Postat av: Livan

Va roligt att ni svarade så positivt båda två. Och ja, jag förstår att det inte alls är lätt i er bransch, och jag förstår att det ibland är mycket frustrerande. Det är tråkigt att Sverige är på detta sättet. Ett klart minus.



Angående Deoderanten. Jag har den. Men det är DEN finns inte i "vanliga" affärer, och det är inte så jätte många som lägger ut 200 spänn på en deo som dessutom är "alternativ"



Jag kör med nästan allt i Alternativ form... :D

2010-09-10 @ 14:08:15
URL: http://liivligt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0