Stackars lilla bebis

Här om dagen när jag och Robin var och handlade så såg vi en kvinna med en barnvagn.. eller en halv barnvagn. I PÅ barnvagnen låg en liten nyfödd bebis och på bebisen låg en liten plastbit som förmodligen skulle skydda den från snöovädret som var utomhus (snö blåst och -10). Ni vet sånt plast som andra människor använder till exempelvis duschdrapperi.

Det var sorgligt att se. Att föräldrar kan felprioritera på det viset gör ont i mitt hjärta.
För jag vet att det inte enbart handlar om pengar, det finns barnvagnar begagnat man kan köpa för 400-500 kr och med egen erfarenhet då jag och min familj levde på extremt lite pengar så tog vi oss först råd med räkningar sen med det som behövdes till Ralf och sen mat, det var inte tal om någonting annat.

Det var när Robin sa upp sig från sitt jobb, var arbetslös och sedan började plugga och varken fick studiebidrag eller studielån pga tidigare misstag i plugget. Då levde vi först på min mammapening och sen på min a-kassa och hade 2500-3500 kr i månaden för hela familjen efter att räkningarna var betalda. Det är mer än dubbelt så lite som soc.-normen ligger på. Så levde vi i mer än ett halvår. Men vi hade egentligen inga större problem, vi tänkte väldigt ekonomiskt, cyklade och gick överallt, och hade väl inte så där superkul hela tiden, men det gick och Ralf hade då alltid blöjor, mat och fina kläder.

Jag lärde mig mycket under den tiden.

Man kan spara ihop till en begagnad barnvagn under den tiden man är gravid, OM man vill, oavsett hur lite pengar man har. Man kan köpa hela och rena kläder till sitt barn OAVSETT hur lite pengar man har, om man bara är intresserad av det. Men vissa människor har bara väldigt lätt för att skylla ifrån sig och har svårt att ta eget ansvar.

Att låta en nyföding ligga på en nerfälld sittdel i en trasig barnvagn utan suflett, med en plastbit på mitt i vinter i Luleå.. det är väl ändå inte riktigt rätt.




Kommentarer
Postat av: Evelina

Det gör ont i hjärtat när man hör hur vissa människor inte prioriterar sitt barn. Det ska vara det värdefullaste man har.

2012-01-27 @ 11:35:58
Postat av: Liv

Ja verkligen! Ofattbart.

2012-01-29 @ 18:04:49
URL: http://liivligt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0