Bakat bröd

Idag har jag bakat bröd. Jag äter vanligtvis inte bröd, men mina familjemedlemmar äter mer bröd än mig. Så för att ha något att sysselsätta Ralf med medan Nora låg och sov så slängde vi ihop ett bröd. Gott blev det tydligen också. Och bättre än att köpa giftigt och dyrt bröd i butiken ;)
 
Klicka för större bilder
 
 
 
Recept:
2 dl havregryn
5 dl siktat dinkelmjöl (jag använda vetemjöl nu då jag inte hade dinkel hemma)
1 dl linfrön
1 dl russin (jag använde gröna)
1 dl grovt hackade nötter (jag hade jordnötter i denna gång)
2 tsk bikarbonat
1 nypa havssalt
4 dl naturell yoghurt
3 msk honung
1 st fint riven morot
blandade frön som pynt

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör ner yoghurt, honung och rivna äpplen. Lägg ett bakplåtspapper i eller smöra en brödform och häll ner smeten. Strö över frön som pynt. Grädda längst ner i ugnen i 175 grader i 60-80 minuter (känn med en brödsticka).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0