MEN MUMS!

Idag har jag ätit så himla god middag!
Som vissa av er vet så försöker jag hålla mig borta från säd, framför allt vete. För att jag inte mår så där jätte bra av det, för att jag egentligen inte tycker att det är så gott och för att jag inte tror att det är något vi ska äta särskillt mycket av, men gör. Dagens samhälle är vete/säd-torsk. Fast det får bli ett annat blogginlägg :)

När man försöker hålla sig borta från säd-mjöl så är det ibland svårt att veta vad man ska äta. Det finns så himla mycket goda saker med det i. Men idag gjorde jag en helt underbar Wrap utan vete.
 


Jag har förut inte varit så förtjust i wraps/pitabröd och såna saker för att jag har tycker att det blir för mycket bröd. Så jag har oftast blandat i hop gosakern apå talriken. Men nu gjorde jag en wrap på äggvita och mandelmjöl. I den fylde jag med veg.färs, spenat, ruccola, tomat, gurka, ost, turkisk yogurt + kryddor och stekt äggula. Alltså fy tusan va gott det blev!  Första gången jag kände att jag inte åt mig mätt på en massa bröd. Det här kommer jag att göra om många gånger, och med olika fyllning.
 
Hett tips!
 
Gör så här:
Vispa 2 äggvitor till ett hårt vitt skum.
Rör i 2.5 msk mandelmjöl (det går bra med dinkel- soja- och havremjöl också) och 1 krm salt.
Häll ut smeten på ett bakplåtspapper på en ugnsform och sätt in i ugnen på 200 grader tills smeten stelnat och lätt går att få av (ca 5 min).
Fyll med valfri fyllning och vira in i aluminiumfolie. Njut!
 
Busenkelt, det går fort, är nyttigt och supergott!
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Mmmm vad gott det såg ut! Den ska jag prova :) äter min egna lilla variant av lågkolhydratkost nu och blir så glad av nya tips. Puss på dig!

Svar: Jag gjorde en till idag, och jag kan ju bara säga att själv tyckte jag att det var godare att inte vispa ägget till ett hårt skum. Vispa bara ihop äggvita och mandelmjöl och salt, det blir som en "äggviteplätta" medan om man vispar det till ett hårt skum så blir det mer skummadrasskänsla.. Kanske en smaksak :=) Men då vet du :)
Livan

2012-09-27 @ 22:13:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0