Blev lurad och därmed blåst!

Jag och Robin gick och la oss runt 22-23 tiden igår kväll. Vi satte på en film och jag la mig på spikmattan, men redan efter 10 minuter kände jag att jag höll på att somna. Jag höll ut på spikmattan i 20 minuter, tog bort den och skulle preciiiiis somna så kom det världens jävla sammandragning.
INTE ALLS SKÖNT!

Det hela fortsatte och eskalerade, extremt oskönt och jag blev näst intill  övertygad om att det var värkarna som hade startat. Det tröck med enorm kraft nedåt, min ländrygg höll på att gå av, Jag svättades så att lakanen blev blöta, fick hjärtflimmer, blev anfådd.. ja fy fan säger jag. Klockan 2 gick jag och duschade och då släppte det hela.

Efter det har jag bara haft vanliga sammandragningar så jag antar att det inte var nå värkar som satte igång. Totallurad blev jag och snuvad på en hel nattsömn, för som ni ser ligger jag fortfarande vaken.
I ländryggen gör det fortfarande ont, visserligen inte lika mycket men tillräkligt för att det ska vara besvärligt att ligga ner.

Är trött så jag är vindögd, men kan ändå inte somna. FAN!

Nu funderar jag på att tvätta upp våra bebiskläder så vi kan packa någon slags BB-väska sen när det är dags för någon slags nervositet och stress har ändå fuxit i mig.. Det känns helt enkelt närmare nu.
Sen kanske Robin får skjutsa förbi mig till måttsund när han åker till jobbet, för jag ids fan inte sitta hemma själv hela djävla dagen och ha tråkigt!

Dessutom är jag hungrig.



*

Kommentarer
Postat av: Johanna

jo packa väskan nu! nu är det ju inte långt borta :)

2010-01-02 @ 11:24:28
Postat av: Livan

Tvättstugan var inte ledig idag (lördag) Men jag har bokat tid i morgon :) Så efter det kan vi packa väskan :) Jag tror att den kommer nu till veckan...

2010-01-03 @ 01:22:46
URL: http://liivligt.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag tror inte att det är så lämligt att ligga på spikmatta om man är gravid.

Har hört talas om att man inte ska gå på massage under graviditeten heller.



Hoppas du mår bättre idag.

2010-01-03 @ 11:50:54
URL: http://lindarunn.blogg.se/
Postat av: Livan

Att man inte ska gå på massage när man är gravid är en myt som uppkom på 70-talet. Nu har de forskat i det hela och man har "kommit på" att så länge mamman mår bra så mår barnet bra.. vilket är helt logiskt.



Att ligga på spikmattan finns det heller inget dåligt i, det som händer när man ligger på en spikmatta är att det frigörs ett hormon som heter Oxytocin.



Oxytocinet är vårt lugn-och-ro hormon. Det utsöndras bl.a. vid amning, skön beröring, massage, meditation, när du lyssnar på musik du tycker om, går en härlig promenad, motion, dans, ridning, av en god middag etc. När oxytocinnivåerna höjs sjunker stresshormonsnivåerna i din kropp. Oxytocinet gör oss socialt öppna, förbättrar vårt arbetsminne och självläkningen i kroppen. Trasiga eller slitna vävnader lagas och nya celler växer till där så behövs. Vår smärttröskel höjs, blodtrycket sjunker och oro och ångest dämpas. Stora doser av oxytocin gör oss dåsiga. Oxytocinet är alltså kroppen eget ”lyckopiller”.



Med andra ord så är det snarare tvärt om, det är JÄTTE BRA att ligga på spikmattan när man är gravid. Har man ont, är stressad, har ångest osv så mår bebisen däremot inte alls bra.



Men tack för kommentaren :)

Nu fick jag inspiration om att skriva ett helt inlägg om det hela.. Det verkar vara många som tror på det där fortfarande.

2010-01-03 @ 14:32:34
URL: http://liivligt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0