Att vara missbrukare

En kär person (vi kan kalla denne för X) sa till mig (utan att tänka efter) en gång, efter att jag barskt hade sagt " Du är ju socker beroende.. alltså du MISSBRUKAR socker. Du är alltså en missbrukare", "Nej jag är inte en missbrukare, jag må vara beroende, men jag missbrukar inte!"

Varpå jag undrade hur X kunde tycka så.
Då svarade X "Ja, men jag har ju kontroll på det, jag köper ju aldrig mer än vad jag har råd med"
givetvis så svarade jag i min barske person att "jaha, så bara för att du har råd att missbruka, så missbrukar du inte? Alltså måste ju de som missbrukar heroin MEN har råd, inte vara missbrukare"

X tittade på mig under en lång stund och sa sedan "Jaha, jag är väl missbrukare då, men det är ju inte skadligt när jag har råd"

Sen räknade vi ut hur mycket X la ner på sitt beroende perr år, vilket var cirkus 40.000 kr, då ändrade X långsamt men bestämt sin uppfattning. X är inte längre sockermissbrukare.

Ibalnd är det bra att vara rak, hård och gå raka vägen framåt mot problemet för att slå sönder muren som skyddar beroendet.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0