Könsroller & könsproblematik

Det är intressant.
I familjer där kvinnan är den som bestämmer (över lag). Där kvinnan är den som gör karriär, där mannen är hemma och tar det största lasset med barnen, städar, lagar mat, tvättar, hjälper ungarna med läxorna. Och där det är kvinnan som går ut och roar sig oftast.
Där får man höra att Mannen är förtryckt och att kvinnan har kontrollbehov och att hon är självisk och en dålig mor.

Men ofta är det precis så ,fast tvärt om, som det är i helt vanliga svenssonfamiljer. Och inte är det ofta man säger det om mannen. Det är ju bara vid extremfall.

Det är även intressant
Jag har en kompis vars dotter bodde hos sin pappa i sthlm och kom hem till mamman på loven. Hon fick ofta höra att hon var en dålig mor som "gett upp" sin dotter. Men det är ju väldigt vanligt att barn bor större delen hos sin mor och hälsar på sin far på loven.. och det är inga konstigheter.. Då är ju pappan en bra far som tar ansvar för sitt bran.

En till intressant sak är
Jag har tänkt mycket på könsroller och vad som är bäst att vara (i samhällets normer). Kille eller tjej? Och jag tror att vi har svaret om man bara ser till vad som är mest accepterat i samhellet.
För att vara pojkflicka är ganska häftigt och man får lite mer status - anses som cool.
Men att vara tösapåg (flick-pojke) det är inte så häftigt alls. Och hos många lite skrämmande.

Alltså. Det är bättre att ha en liten släng kille i sig än en liten släng tjej i sig.. Där har vi svaret.

När den stämpeln försvinner så vet vi att vi är påväg åt rätt håll :)


*

Kommentarer
Postat av: stina

Du är så klok Liv :)

2010-10-01 @ 11:20:09
Postat av: E

Jag vet att det är fler än jag som tycker så här, men jag blir ändå lika glad varje gång jag läser mina egna tankar i nån annans ord. :)Jag har en dotter som är en så kallad pojkflicka. Jag har fått ta många diskussioner med folk angående henne, men samtidigt så är hon ju cool, lite coolare än dom andra tjejerna eftersom hon är som en kille. Sorgligt.

Postat av: Liv

Ja vist är det så. Man kan undra hur det blev så? Hur startade det?

2010-10-01 @ 15:51:11
URL: http://liivligt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0