Ett fritt utvecklande

Sitter och morgonmyser med kaffe så här innan träningspasset. Drömmer mig bort på heminredningssidor och funderar över hur vi ska styra upp Ralfs rum. Det är väl ingenting som vi ska göra NU, men det kommer ju att komma en dag då han ska börja sova i sitt eget rum och då det kan vara skönt att ha hans leksaker där istället för Vardagsrummet.
Men jag känner absolut ingen stress. Jag tycker bara att det ska bli roligt att inreda hans rum.

Det finns ju så otroligt mycket roliga och fina möbler och saker nu för tiden för barn och det gör ju det hela mycket svårare att bestämma sig. Sen en liten nackel med vissa saker är att om man köper ett "Sett" möbler som hör i hop så får man ofta välja mellan Blå/grönt eller rosa/rött (kille eller tjej) och det är ju bara så jävla tråkigt. SNARK!

Jag vill ha alla färger till Ralf. Min son ska inte behöva starta sitt liv med en massa krav på sig och ska man hålla den filosofin så måste man starta med leksaker, färger och kläder. Sen kommer det andra och kanske viktigare/större frågor. Men man måste starta vid de små sakerna som man kanske inte heller tänker så mycket på.
Jag tror att det spelar större roll än vad man kanske tror. Man bygger ju liksom en grund för ungen i vad som är OK och inte.

För även om man säger till ungen att han får gilla alla färger så kommer han inte tro dig om du inte köper saker och kläder i alla färger. Det klassiska säga/göra attityden. Vem tror på någon som säger någon men sen handlar tvärtom?

Men om man nu vill begränsa sin unge så går det ju alldeles utmärkt. Det är nämligen så att på många av dessa inredningssidor med barnmöbler så är möblerna och leksakerna ordnade i färger eller i kille/tjej katergorier. Alltså om du vill ha saker i rosa så finns det ofta en kategori som heter "rosa" osv.

Till "den-söta-lilla-flickprinsessan":



Till det "tuffa-lilla-pojkbuset":



Och varför ska det ofta vara  dödskallar, pirater, mosnter, dinosaurier, bilar, traktorer, robotar på "kill-sakerna" mednas det är blommor, prinsessor, älvor, hjärtan, glitter och volanger på flick-sakerna. Det gör mig så trött. Snacka att man vet hur man vill forma sin unge när man väljer såna saker och teman. Kanske undermedvetet men ändå!

Pirat/prinsessa
Blått/Rosa
Kille/Tjej

Det är ju så tydligt.

För det är ju precis som beskrivningen till barnleksakerna säger "till en tuff kille" eller "till den lilla prinsessan".
Ett gulligt prinsess-slott till flickan och en tuff borg till killen.. Det säger väl allt?

Nä. Så ska inte Ralf behöva växa upp. Han ska få ett färglatt rum med alla färger. Det blir lite dyrare att inte köpa de färdiga setten som finns, men det är ju lätt värt varenda krona när det handlar om att skapa en frihet i utvecklandet för mitt barn.


Kommentarer
Postat av: Johanna

word!

2011-01-16 @ 13:05:10
URL: http://johannaslivochlev.blogg.se/
Postat av: Anonym

Skönt att höra att någon tänker på detta och jag önskar fler öppnar ögonen och att en förändring kommer.

2011-12-13 @ 14:36:56
Postat av: Liv

Tack desamma. Jag håller med dig anonym.

2011-12-14 @ 12:44:18
URL: http://liivligt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0