Middagen är serverad

Idag har jag lagat FANTASTISK mat. Indiska linsgryta med spenat och stekt bulgur-quinoa med grönsaker.
God, nyttig, näringsrik. Men utan så mycket kalorier.

MmmmmmMmmmmmMmmmmMmmmmm!!!

Någonting bra lärde jag mig av att jobba på indisk restaurang :)
Sen är det lite "liv-touch" på det hela.

Klicka för att få bilderna större

Sen är det ju supergott att ha lite tomat och fetaost till.

Linsgryta:
1 gul lök (kokas i vatten och mixas sedan till en sås som allt kokas i)
Vatten
Spenat
1.5 dl Röda linser
1 Vitlök (Pressas i sist av allt för att inte föstöra vitlökens goda egenskaper)

Gurkmeja
Ingefära
Curry (INTE FÖR MYCKET!)
Spiskummin
Timjan
Svart peppar
Örtsalt
Ev chili

Bulgur-Quinoa
1 dl bulgur och 1.5 quinoa kokas tillsammans med grönsaksbuljong och 1.5 msk torkad svamp
Låt svalna av.
Stek sedan tillsammans med
Röd paprika
Majs
Färsk hackad persilja (ganska mycket)
Brocckoli
Örtsalt

Låt lite av tuggmotståndet finnas kvar i grönsakerna.
Servera gärna med en sallad på fetaost, tomat och avocado. Eller vad just du gillar.

Det blir ganska mycket så man har matlåda till dagen efter.


Kommentarer
Postat av: Erika

Hej! Jag läser till Friskvårdskonsult på Axelsons gymnastiska institut i Gbg och är väldigt intresserad av alternativ medicin. Jag är intresserad av att gå en utbildning ínom Kraniosakralterapi... så jag sökte på nätet och hittade dig. Såg att du gått, går i Göteborg. Hur lång är utbildningen och får man bo på skolan eller är den på distans? Man måste hitta rätt person för att fråga sånna här saker annars blir man stämplad som idiot som tror på sånt här! ;) haha! Kram!!

2012-01-16 @ 12:35:11
URL: http://lantlollanpakullen.blogg.se/
Postat av: Liv

Hej Va roligt. Ja, jag utbildar mig hos Tranbergs institut. Men de kommer upp hit till Luleå och håller utbildningen här. De håller utbildningar i Gbg också, men jag vet inte riktigt hur det går till. Jag tror dock inte att man kan bo där för det står inget om det på hemsidan.

Utbildningen är på distans men man kår helg-kurser med några månaders mellanrum. Sen har de även workshops mellan kurstillfällena som är obligatoriska. Hur lång utbildningen blir beror på hur högt du vill klättra. Vill du bli diplomerad tar det ca ett år + basmedicin 30hp, vill du bli certifierad är det ca ett år till + basmedicin 60 hp sen för att bli master (de kallar det något annat) är det ca 3 år till embryologi. Jag tycker absolut att du ska utbilda dig inom KS, det är otroligt häftigt och det kommer förmodligen att komma mer av det.

2012-01-16 @ 21:56:58
URL: http://liivligt.blogg.se/
Postat av: Erika

Åh! Vad intressant!! Utbildningen jag går nu är på ett år.. å man åker upp vissa dagar i månader, men framförallt helger. Är det helger hos er också? Smidigt att de kommer till Luleå! :):) Är det typ fredag-söndag eller enbart lördagar och söndagar?

Förlåt att jag frågar så mycket, men jag har inte fått något svar från dom på Tranbergs. På fredag ska jag själv iväg och få en sån här behandling. Spännande och nervöst! Är det mycket svårt att lära sig att känna pulsen och hur man ska göra? Har du haft patienter som märkt skillnad? :)

KRAM! Å tack för snabbt svar! ;)

2012-01-17 @ 10:55:54
URL: http://lantlollanpakullen.blogg.se/
Postat av: Liv

Ja, det är väldigt smidigt att de kommer upp, det gör det hela så mycket enklare. Ja det har oftast varit helger på olika lov som sportlovet och höstlovet. Vissa kurser har varit tor-sön och vissa har varit fre-sön. Workshoparna har oftast varit lör-sön.

Va härligt, de är ofta väldigt avslappnande :)

Personligen har jag inte haft något problem med att lära mig känna de olika sakerna man ska känna, men det är nog lite olika från person till person. Jag är Ayurveda-terapeut också och har genom det lärt mig att känna en speciell puls där som jag tror har hjälp mig. Men tränar man bara, lär sig att koppla bort allt "bakbrus" och litar på det man känner (små rörelser osv) så går det nog ganska fort att lära sig känna.

Ja jag har haft flera klienter som känt skillnad, en del redan under behandlingen och andra efteråt. Vissa har fått riktigt stora reaktioner, som till och med gjort mig förvånad då jag inte är färdigutbildad än.

2012-01-17 @ 15:03:54
URL: http://liivligt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0