Orkidé-explosion i Luleå

Jag befinner mig liksom i extas. Jag ÄLSKAR orkidéer och just nu så har det exploderat med orkidéer här i Luleå. En del av sorterna ska knappt gå att finna så här norrut, men det finns liksom hav av dem. Helt fantastiskt.
Ikväll har jag varit på ett av "haven" som jag hittat och det är utan tvekan över 1000 (fridlysta) orkidéer. Doften är en njutning ända in i själen.
 
Här är några bilder. Klicka på bilden för att få den större.
 
 
Bild 1: Jungfru Marie nycklar och möjligen skogsnycklar,
Bild 2: Nattviol och Jungfru Marie nycklar,
Bild 3: Luktsporre? Men den ska ju inte finnas här uppe?
Bild 4: Nattviol-hav (Doften är överlägsen!)
 
 
Jag har aldrig sett så här mycket orkidéer någonsin, och vill bara tillbaka och njuta. Kan knappt sluta titta på bilderna.

DOCK så skövlar kommunens gräsklippare bort dessa vackra fridlysta orkidéer vilket jag tycker är väldigt synd. Hade ju varit fint att få dem att sluta. Ni såg kanske mitt förra inlägg när jag upptäckte det första orkidé-havet. Det havet har de klippt bort :/
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0